НАСА представя нов универсален всъдеход
НАСА използва управляеми (тоест с наличието на екипаж) всъдеходи още от времето на мисията „Аполо”, когато астронавтите са пресекли лунната повърхност почти 20 пъти върху луноход. Space Exploration Vehicle (SEV) е последното изобретение на агенцията, представено за първи път през 2007 г. и включващо многогодишния опит на инженерите.
SEV има размери на малък товарен камион и представлява двумодулно средство (космически и наземен модул) с около 5 метра дължина, 3 метра ширина и тегло около 2600 кг. Кабинната му секция може да се използва като независим космически апарат за орбитални мисии от рода на ремонт на спътници или монтаж на телескопи, а може да се спусне на повърхността на планетата заедно с шасито си Chariot за изследвания.
Кабината е проектирана за поддържане на жизнената дейност на двама астронавти за срок от две седмици, но в екстрени ситуации може да се съберат до четирима души. Тъй като е херметичен, пътниците няма необходимост да носят скафандри вътре в апарата.
За работа в Космоса кабината на всъдехода е снабдена с двойка ръце манипулатори, с които операторите могат например да захващат спътници. Но главната задача на SEV са изследователските мисии. Освен херметичното вътрешно пространство роувърът има въздушен шлюз и възел за скачване, благодарение на което екипът бързо може да излиза или влиза.
Това позволява на астронавтите да разбиват обичайния 4-8-часов маратон по повърхността на серия кратки излизания, между които може да почиват във вътрешността на апарата.
Секцията Chariot представлява 12-колесно шаси, което може да се движи във всяка посока, да развива скорост до 10 км в час и е проектирано така, че да изисква минимум обслужване през десетгодишния си срок на служба. То се подхранва от литиево-йонни батерии, които му подсигуряват 125 ватчаса на килограм тегло (НАСА сега работи над 200-ватчасова версия, която ще е необходима на полетния модул).
Шасито може да се придвижва и без кабинка – тоест астронавтите може да се возят на него фактически като на количка. Това е доста удобно, когато има потребност да се използва шасито като товарен транспорт – то може да носи до 900 кг товар.
Платформата е способна не само да се обръща на място, да се изкачва по 40-градусови склонове и да се движи във всяка посока, но може да се спусне на земята, което позволява на операторите от по-близо да разглеждат повърхността пред апарата. В добавка шасито може да бъде снабдено с кран и други инструменти в зависимост от задачите на мисията – например за строителството на дълго лелеяната лунна база.
Източник: Gizmodo