Amazon пусна роботакси в Лас Вегас, което се отличава значително от Waymo и Tesla

Само допреди шест месеца Waymo беше не просто лидер, а на практика единственият оператор на автономни таксита в света извън Китай.
Оттогава се появиха двама конкуренти – и докато компанията на Илън Мъск по-скоро предизвика смях (а някои и разгневи) с подхода си, то Zoox, подразделението за безпилотни автомобили на Amazon, вдъхва уважение със своята задълбоченост.
В началото на септември в Лас Вегас стартира услуга за безпилотни таксита
Тя беше пусната от стартъпа Zoox, собственост на Amazon. В момента в града оперират около 50 автомобила – 40 пъти по-малко от тези на Waymo.
Самата услуга също се различава значително от Waymo и повече напомня на тази, която Yandex предлагаше в Москва и Казан: качването и слизането на пътници се извършва само на няколко определени точки в града, а пътуванията засега са безплатни.
Залог на 5-о ниво на автономност
Zoox веднага заложи на автономни автомобили от 5-о ниво, докато основният му конкурент използва машини от 4-о ниво – обикновени автомобили с волан и педали.
Услугата на Amazon работи със совалки собствена разработка, способни да се движат еднакво добре и в двете посоки и да развиват скорост до 72 км/ч.
Илън отново с ексцентрични решения
Междувременно от 1 юли Tesla превозва пътници в Остин, столицата на щата Тексас, използвайки стандартни електромобили Model Y.
В колата винаги има инженер-изпитател, готов да се намеси в управлението.
Основната разлика в подхода на компанията на Мъск е системата за машинно зрение.
Докато Waymo и Zoox използват набор от различни видове сензори – камери, лидари, сонари – автомобилите на Tesla са оборудвани само с камери, просто защото Мъск е принципен противник на лидарите.
Засега обаче неговият подход не се оправдава. Още в първия ден на превози с пътници в Остин роботакситата на Tesla предизвикаха три катастрофи.
Учене от чуждите грешки
Zoox действа по-предпазливо, въпреки че направи смел залог на автомобили от 5-о ниво.
Компанията разработва своята технология от 2014 г., като поставя безопасността на първо място – видно е, че е научила уроците от провалите на Uber, Cruze и Tesla.
Едва сега екипът е преценил, че е готов да започне да превозва клиенти.
До края на годината към совалките в Лас Вегас ще бъде добавена и услуга в Сан Франциско.
И ако всичко върви по план, до 2027 г. стартъпът се надява да разшири услугата си до 10 000 автомобила, като заводът за тяхното производство вече е построен.