Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Антиоксидантите могат да предпазят мозъка от вредните излъчвания в Космоса

27 септември 2024 г. в 10:44
Последно: 27 септември 2024 г. в 10:44

Антиоксидантите и противовъзпалителните вещества могат да намалят отрицателните ефекти на космическите лъчи върху мозъка.

Това заключение направиха американски биолози въз основа на резултатите от експеримент, проведен върху женски мишки.

Добавянето на лекарства към диетата на гризачите повишава способността им за учене и подобрява способността им да разграничават сходни набори от стимули.

В миналото такива експерименти са били провеждани само върху мъжки гризачи, което е затруднило проследяването на разликите в ефектите на космическите частици върху представители на различните индивиди.

Екип от изследователи от Пенсилванския държавен университет е отгледал няколко десетки женски мишки и след това ги е разделил на няколко групи. Всяка мишка е била изложена в продължение на няколко дни на въздействието на симулирани космическите лъчи – набор от 33 различни вида тежки йони, движещи се със скорост, близка до светлинната.

Една част от мишките са яли храна, в която е имало сложено допълнително антиоксидантно и противовъзпалително лекарство CDDO-EA.

Експериментът показва, че радиацията има еднакъв негативен ефект върху мозъчната функция както на мъжки, така и на женски мишки.

Експертите обаче са проследили и някои разлики, например в това как космическите лъчи влияят върху когнитивните способности на експерименталните субекти. Частиците намаляват способността на женските да разпознават и реагират на подобни набори от стимули, докато същите условия имат почти обратен ефект върху мъжете.

В същото време промените в мозъчната функция и структурата на нервната система са по-слабо изразени при гризачи, които ядат храна, съдържаща лекарствени вещества.

Затова учените са стигнали до заключението, че антиоксидантите забавят разграждането на мозъка под въздействието на космическите лъчи.

Очаква се откритието да бъде полезно при разработването на методи за защита на когнитивното здраве на астронавтите и бъдещите изследователи на Луната и Марс.