Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще броят свръхмасивните черни дупки с нов апарат на МКС

6 септември 2024 г. в 11:25
Последно: 6 септември 2024 г. в 10:56

Рентгеновият спектрометър SPIN-X1-MVN беше доставен на Международната космическа станция с помощта на космическия кораб „Прогрес MS-28“, който се скачи с нея на 17 август.

Засега устройството остава във вътрешните отсеци, но през декември космонавтите ще започнат да го монтират в открития космос. Монтажът всъщност въобще е лесен, защото апаратът трябва да бъде свързан възможно най-бързо към електрическата мрежа и да получи захранване, иначе ще замръзне.

Веднъж монтиран, телескопът ще започне първото от 15 планирани пълни изследвания на звездното небе. Това трябва да се случи преди края на годината.

Едно такова проучване продължава 72 дни и обхваща по-голямата част от видимото от Земята пространство. Само около 16% от него няма да бъдат уловени от камерата на спектрографа, заради особеностите на орбитата на МКС.

Основната задача на телескопа ще бъде измерването на космическия рентгенов фон.

Всички инструменти, с които разполага човечеството днес, позволиха това да бъде направено с грешка до 15%. За трите години работа на SPIN-X1-MVN руските учени планират да намалят нивото на „шума“ до почти невероятните 1-2%.

Очаква се устройството да помогне за точното изчисляване на броя на свръхмасивните черни дупки във Вселената около нас.

Те не присъстват в ядрата на всички галактики и изучаването им като клас може да доведе до огромен пробив в астрофизическата наука.

Дизайнът SPIN-X1-MVN е специално пригоден за тази цел: с четири отделни детектора, последователно покрити от въртящ се екран. Това позволява надеждно да бъде отделен собствения „фон“ от много по-слабия космически такъв и да бъдат открити всички гигантски „игли“ в универсалната „купа сено“, пише ProKosmos.