Археолози смятат, че са открили местоположението на библейския ковчег

Археолози, работещи в древния Силом (Израел), вярват, че са открили каменните основи на библейската Скиния – свещеното светилище, в което някога се е съхранявал легендарният Ковчег на Завета (кивот).
Това откритие може да се окаже първото материално доказателство за съществуването на съоръжението, описано в библейските текстове като земния дом на Бог.
Археологическият екип, ръководен от д-р Скот Стриплинг от организацията „Обединени библейски изследвания“, е открил монументална каменна структура.
Нейните размери и ориентация съответстват на описанието на Скинията в Светото писание.
Съотношението на страните на структурата е точно 2:1, както е посочено в библейските текстове. И е ориентирана по оста изток-запад, както е предписано в древните текстове.
Археологическите доказателства далеч надхвърлят архитектурните останки.
Археолозите са открили над 100 000 животински кости, разпръснати из целия район, предимно от овце, кози и едър рогат добитък.
Най-важното е, че тези кости са от дясната страна на животните, което точно съответства на изискванията, посочени в книгата Левит 7. Там е указано, че дясната страна е била предназначена за свещенически жертвоприношения.
„Това не е съвпадение“, каза Стриплинг.
„Доказателствата за извършване на ритуали за жертвоприношения тук са неопровержими и те съответстват на библейското описание до такава степен, че е трудно да бъдат игнорирани.“
В статия на Института Армстронг се отбелязва, че фрагменти от керамика, намерени сред костите, датират от периода на I желязна епоха.
Това съответства на времевия интервал, когато се смята, че Скинията е функционирала в Силом в продължение на почти 400 години.
Според библейските предания, Силом е бил голям религиозен център в планинската страна Ефрем.
Именно тук първосвещеникът Илий е председателствал Скинията в критичен период от древната история.
Това място е придобило особена известност като мястото, където филистимците са пленили Ковчега на Завета, което е довело до смъртта на Илий, описана в 1 Царе 4.
Новооткритата сграда има масивна вътрешна стена, която я разделя на две отделни зони.
Тази архитектурна детайлност идеално съответства на 26-та глава на книгата Изход. В нея се описва как вътрешното светилище на Скинията – Светая Светих – е било отделено от външното помещение с завеса.
Смятало се е, че тази вътрешна стая е съхранявала Ковчега на Завета и е служила като земен дом на Бог.
Съдбата на Ковчега на Завета остава една от най-големите загадки на археологията.
Този позлатен ковчег, построен от Мойсей след Изхода от Египет около 1445 г. пр.н.е., изчезва от библейските хроники до разрушаването на Йерусалим от вавилонците през 586 г. пр.н.е.
Съществуват различни теории, предполагащи, че Ковчегът е бил скрит, унищожен или преместен в далечни земи.
Но липсват категорични археологически доказателства за това.
Екипът на д-р Стриплинг смята, че е възможно да са открили самите порти, където Илий е починал, чувайки вестта за залавянето на Ковчега.
Откриването на обширни жертвени останки и точните библейски размери на съоръжението предполагат, че това място наистина е било свещено. Ковчегът се е намирал тук в продължение на векове.
Археологическите данни дават безпрецедентна представа за древноизраелските религиозни обреди и демонстрират ясна връзка с библейските разкази.
Продължаващите разкопки в Тел Шило представляват най-голямата ежегодна археологическа експедиция в Израел.
Всяко лято носи нови открития, които продължават да хвърлят светлина върху този важен период от библейската история.
Значението на това място надхвърля връзката му с Ковчега на Завета.
То е служило като централно място за поклонение на израелските племена повече от три века преди построяването на Соломоновия храм в Йерусалим.