Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Астероид с размерите на круизен кораб приближава Земята

18 юли 2024 г. в 18:00
Последно: 22 юли 2024 г. в 13:32

Европейската космическа агенция планира да изпрати космическия кораб „Рамзес“, който да придружи астероида Апофис по време на преминаването му покрай нашата планета на 13 април 2029 г.

Въпреки близкото си преминаване, Апофис не представлява заплаха за Земята.

Учените от НАСА потвърдиха, че няма риск от сблъсък поне през следващия век. Това приближаване обаче предоставя уникална възможност за изследване.

Астрономите смятат, че астероид с такива размери се доближава до Земята само веднъж на всеки 5 – 10 хиляди години.

ESA планира да изстреля Рамзес през април 2028 г., така че той да достигне Апофис в рамките на два месеца след приближаването до Земята. Окончателното решение за мисиите ще бъде получено през ноември 2025 г.

Апофис е интересен за учените, тъй като е скалист астероид от тип S. Такива обекти представляват най-често срещания клас потенциално опасни астероиди.

Изследването на неговия състав и свойства ще помогне за разработване на методи за защита на Земята от евентуален сблъсък.

„Рамзес ще покаже, че човечеството може да изпълни разузнавателна мисия, за да посрещне приближаващ астероид само след няколко години“, коментира Ричард Мойсъл, ръководител на Администрацията за планетарна отбрана на ESA.

„Този ​​тип мисия е крайъгълният камък във възможността ни да реагираме срещу опасните астероиди. Първо ще бъде стартирана разузнавателна мисия за анализ на орбитата и структурата на приближаващия астероид. Резултатите ще бъдат използвани за определяне на най-добрия начин за неговото евентуално отклоняване.“

„Рамзес“ ще наблюдава Апофис преди и след преминаването му край Земята.

Това ще ни позволи да разерем как гравитацията на нашата планета влияе на астероида. Учените очакват да видят промени във формата, ориентацията и въртенето на космическото тяло.

НАСА също се присъединява към изследването на Апофис. Космическият кораб OSIRIS-APEX, който наскоро достави проби от астероида Бену, ще се насочи към Апофис веднага след като той се приближи към Земята.

Сътрудничеството между ESA и NASA в изследването на астероиди не е нещо ново. По-рано агенцията успешно проведе мисия DART.