Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Астрофизици коментират евентуалния сблъсък на Млечния път с Андромеда

13 август 2024 г. в 16:42
Последно: 13 август 2024 г. в 16:43

Астрономите предполагат, че след около пет милиарда години нашата галактика Млечен път ще се сблъска със съседната галактика Андромеда. И в резултат на това ще се образува нова елипсовидна галактика.

Сега астрофизици от университета в Хелзинки коментират, че не е сигурно, че този предречен „апокалипсис“ ще се случи.

Според тях шансовете Млечният път и галактиката Андромеда да се слеят в едно през следващите 10 милиарда години са 50/50.

В своите изчисления учените са взели предвид факта, че Млечният път и Андромеда не са напълно изолирани.

Те са засегнати от гравитационните сили на други близки галактики. И по-специално галактиката M33, разположена на 2,7 милиона светлинни години. Тя се състои от приблизително 40 милиарда звезди.

Динамиката на взаимодействията между Млечния път и Андромеда също се влияе от гравитацията на Големия Магеланов облак, най-масивната и най-близка галактика до Млечния път, разположена на разстояние 163 хиляди светлинни години.

Изчисленията показват, че като се вземе предвид гравитацията на M33 и Големия магеланов облак, сложният „танц“ на двата гиганта (Млечния път и Андромеда) става непредсказуем. И може да следва сценарий, който изобщо не включва тяхното сливане.

Гравитацията на M33 увеличава вероятността от сливане. Но гравитацията на Големия магеланов облак, чиято орбита е перпендикулярна на орбитата на Млечния път и Андромеда, намалява шансовете за подобно сливане.

Вярно е, че тук има още един важен фактор. И той се нарича несигурност в положението, движението и масите на всички галактики, включени в системата.

Затова е невъзможно да се изчисли точно ефектът, който гравитационните и ротационните сили могат да имат върху взаимното поведение на галактиките.

Следователно учените могат само да оценят шансовете Млечният път и галактиката Андромеда да не се слеят в едно цяло. И тази оценка е 50% за период от време 10 милиарда години, пише Universe Today.

От друга страна човечеството най-вероятно никога няма да разбере дали това събитие се е случило или не, тъй като по това време нашето Слънце вече ще е изгаснало…