Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Астрономи откриха 10 екзотични неутронни звезди

18 юли 2024 г. в 10:00
Последно: 22 юли 2024 г. в 13:40

Астрономи от Националната радиоастрономическа обсерватория на Националната научна фондация на САЩ, Института по гравитационна физика на Обществото на Макс Планк (Институт „Алберт Айнщайн“) и Института по радиоастрономия на Обществото на Макс Планк са открили 10 необичайни неутронни звезди в кълбовидния куп Terzan 5.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Astronomy & Astrophysics.

Тези неутронни звезди принадлежат към пулсарите – изключително плътни и бързо въртящи се обекти, които излъчват импулси на радиация в различни диапазони поради наличието на силни магнитни полета.

Пулсарите в Terzan 5 имат странни и екзотични свойства, които ги правят особено интересни за астрономически наблюдения.

Пулсарите бяха открити благодарение на съвместната работа на телескопа Green Bank на Националната научна фондация на САЩ и телескопа MeerKAT на Южноафриканската радиоастрономическа обсерватория.

Телескопът Meerkat определи приблизителното местоположение на всеки пулсар чрез проследяване и измерване на скоростта им на въртене, а архивните данни на NSF GBT позволиха пулсарите да бъдат характеризирани и техните астрофизични свойства да бъдат определени.

Така са открити две неутронни звезди – Кандида, които се въртят една около друга като част от двойна система.

Такива системи са изключително редки: от 3600 известни пулсара в галактиката само 20 са идентифицирани като двойни неутронни звезди.

Нов рекордьор сред най-бързо въртящите се пулсари може да бъде открит в една от тези системи.

Астрономите откриха и три нови паякови пулсара в допълнение към вече познатите пет в клъстера.

В тези системи, наречени „червени въртящи се“ или „черни вдовици“, в зависимост от масата на придружаващите звезди, пулсарът създава мощен плазмен вятър, който издухва материята от съседната звезда.

Откриването на тези необичайни пулсари позволява на учените да разберат по-добре кълбовидните купове, неутронните звезди и да тестват общата теория на относителността на Айнщайн.

Изследователската група планира да преследва повече нови пулсари в Terzan 5 с подкрепата на доброволци, които могат да участват в проекта за разпределени изчисления Einstein@Home.

Вселена Космос