Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Астрономи откриха любопитна аномалия

1 август 2024 г. в 18:48
Последно: 1 август 2024 г. в 19:56

Астрономи са изследвали две звезди, наречени V889 Hercules и LQ Hydrae. И двете са подобни на младото Слънце и са на приблизително 50 милиона години.

Особеност на тези звезди е тяхното много бързо въртене около оста им. Една ротация отнема само около 36 земни часа.

Учените са установили обаче, че звездата V889 Херкулес има аномален ротационен профил, който астрономите не са очаквали да видят в звездите.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Astronomy & Astrophysics, пише Phys.

Звездите са сфери, състоящи се от гореща плазма. Те поддържат формата си и съществуват благодарение на баланса между налягането, създадено от термоядрения синтез в ядрото, и собствената им гравитация.

Звездите нямат твърда повърхност, както много планети. Те се въртят, подобно на планетите, около оста си.

Това въртене не е еднакво на различните географски ширини. Явлението се нарича диференциално въртене.

Причинява се от гореща плазма, издигаща се към повърхността на звездата поради конвекция, която влияе върху скоростта на въртене в различните географски ширини.

Това се дължи на факта, че ъгловият импулс трябва да се запази и конвекцията се случва перпендикулярно на оста на въртене близо до екватора и успоредно, близо до полюсите на звездата.

Промените в профила на диференциалното въртене на звездата могат да бъдат повлияни от нейната маса, възраст, химичен състав, период на въртене и магнитно поле.

Астрономите са определили профилите на въртене на звездите V889 Hercules (115 светлинни години от Земята) и LQ Hydrae (60 светлинни години от Земята) с помощта на ново статистическо моделиране. То се основава на дългосрочни наблюдения на промените в яркостта и видимото движение на петна на различни географски ширини.

Скоростта на въртене на Слънцето около оста му е най-бърза на екватора и най-бавна близо до полюсите на нашата звезда.

Оказва се, че V889 Hercules има най-висока скорост на въртене на ширина от около 40 градуса. А най-бавната скорост се наблюдава на екватора и близо до полюсите.

Според учените, те никога не са виждали такъв профил на въртене в друга звезда.

Това откритие е изключително важно, тъй като въртенето на звездите вече е добре проучен физически параметър.

Но дори компютърното моделиране не предсказало открития профил на въртене.

Явно астрономите все още нямат пълно разбиране за звездната динамика.