Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Астрономи откриха редки свръхнови

21 септември 2024 г. в 10:13
Последно: 21 септември 2024 г. в 10:13

Екип от астрономи от Европейската южна обсерватория в Чили откри 307 нови останки от свръхнови, включително седем редки, богати на кислород. Откритието е представено в изследователска статия, публикувана на arXiv.

Остатъците от свръхнова са разширяващи се структури, които възникват след експлозията на звезда и съдържат изхвърлен от нея материал и междузвездна материя, ускорени от ударната вълна.

Някои остатъци се характеризират със силно излъчване от кислородни атоми и се наричат ​​богати на кислород SNR, но те са изключително редки.

За своето изследване астрономите са използвали нов метод за откриване на останки от свръхнови, базиран на анализа на емисионни линии.

Наблюденията са извършени с помощта на инструмента MUSE на телескопа на ESO, което позволява идентифицирането на стотици нови обекти.

Като част от проучването PHANGS-MUSE, изследователите са открили 307 останки от свръхнови, от които 35 показват емисии на кислород. Допълнителен анализ разкрива, че седем от тези обекти имат силни и широки кислородни линии, което показва, че са богати на кислород.

Повечето открити останки от свръхнови имат аналози в рентгеновото лъчение с яркост от около 10-100 ундецилиона ерг/с, което е близо до границата за ултра-ярки рентгенови източници.

Изследователите отбелязват, че тяхната работа подчертава рядкостта на съдържащите кислород остатъци от супернови и планират да разширят използването на новия метод в други галактики, за да разберат по-добре произхода и свойствата на тези обекти.