Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бактериите на МКС са се адаптирали към екстремните условия на Космоса

26 септември 2024 г. в 15:40
Последно: 26 септември 2024 г. в 14:23

Бактериите, открити на Международната космическа станция, са еволюирали, за да издържат по-добре на екстремните условия в космоса, установиха учени от НАСА.

В сравнение със своите земни събратя, бактериите са се научили да понасят по-добре космическата радиация и ниската гравитация.

Изследователи от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Калифорния id изследвали няколко уникални щама бактерии, открити в проби, събрани на МКС. Става въпрос за Microbacterium mcarthurae, Microbacterium meiriae, Paenibacillus vandeheii, Arthrobacter burdickii и Leifsonia williamsii.

Учените са секвенирали геномите на тези микроорганизми и ги сравнили с най-близките им известни земни аналози.

Оказва се, че „космическите“ бактерии са се приспособили да оцеляват в Космоса. Разработили са протеини, които им помагат да се справят с микрогравитацията и също така им позволяват по-ефективно да поправят своята ДНК, която може да бъде увредена от излагане на радиацията в орбита.

„Микробите са намерили начини да живеят и може би дори да виреят в Космоса. Ако успеем да установим как го постигат, това може да бъде от голяма полза за изследванията в областта на астронавтиката и медицината“, отбелязват авторите на изследването.

Все още не е ясно колко опасни са тези микроорганизми за здравето на астронавтите, но изследователите казват, че някои от идентифицираните от тях генетични черти показват потенциалната патогенност.

По този начин „космическите“ видове имат повишена активност на определени гени, включително тези, които им помагат да заобиколят имунния отговор.

Резултатите от проучването показват, че екипажите на МКС ще трябва да направят повече, за да контролират влажността в орбиталната станция.

Учените също така посочват, че ако бъдат идентифицирани вредните ефекти на изследваните микроорганизми върху хората, в близко бъдеще може да бъдат разработени нови лекарства, които ще се борят с тях.