Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

„Боинг Старлайнер“, заседнал на МКС, застрашава космическата логистика

17 август 2024 г. в 22:44
Последно: 17 август 2024 г. в 22:48

Астронавтите Бъч Уилмор и Сунита Уилямс се намират на Международната космическа станция два месеца повече от планираното.

До края на август НАСА ще решава как и кога да върне екипажа на „Боинг Старлайнер“ у дома, тъй като в кораба са открити проблеми с двигателите, пише Speka.

Самото „пътуване“ на „Боинг Старлайнер“ трябваше да продължи само осем дни и да приключи на 14 юни. Когато космическият кораб се приближи до МКС, по време на скачване, той претърпя неизправности в пет от своите 28 двигателя и изтече хелий.

В резултат на това НАСА и „Боинг“ решиха да удължат престоя на астронавтите на борда на космическата станция за неопределено време, докато екипите на Земята разберат какво може да се е объркало.

Служителите на НАСА скоро трябва да вземат решение за връщането на екипажа.

Ако астронавтите рискуват да използват кораба сега, инженерите ще загубят възможността да използват сервизния модул, задвижван от двигателя, който се изхвърля по време на кацане.

Всъщност работата със сервизния модул на МКС ще помогне за препроектирането на „Боинг Старлайнер“ за бъдещи мисии.

На полигона „Уайт Сандс“ в Ню Мексико НАСА и „Боинг“ вече са тествали двигателите на системата за управление, които са разположени в специални изолирани убежища.

Оказва се, че многократното задействане на двигатели в космоса, особено в комбинация със система за маневриране и управление, загрява системите до температури, които преди това не са били достигани в лабораторни условия. Това води до издухване на изолацията вътре в двигателите и загуба на тефлон, което ограничава потока на двигателя.

В момента „Боинг Старлайнер“ създава логистични проблеми за Международната космическа станция.

Докато корабът се намира там, други кораби не могат да се скачат и да прехвърлят товари или да обърнат. Ето защо изстрелването на „СпейсЕкс“ – Crew-9, трябваше да бъде отложено за края на септември, а полетът на „СпейсЕкс“ – Cargo Dragon, за попълване на запасите за НАСА беше отложен за средата на октомври.

Ако проблемът не бъде разрешен, НАСА ще стартира мисията Crew-9 до МКС с двама астронавти вместо четирима, включително Уилмор и Уилямс в експедицията като официални членове на екипажа. След това пилотите на „Боинг Старлайнер“ ще се върнат на Земята след приключване на тази мисия, което е около февруари 2025 г.

От НАСА пък коментираха, че астронавтите не са „блокирани“ в космоса и думичката, която хората използват спрямо ситуацията не е точна.

Делян Аспарухов, основател и президент на Varda Space Industries, която произвежда лекарства и други материали за космоса, публикува в X: „Не знам за вас, но ако остана на летище за седем месеца повече от очакваното,аз определено ще съм „закъсал“.“, пише „Ню Йорк Таймс“.

Самите астронавти, попаднали в неловката ситуация, коментираха, че не притесняват, защото там се чувстват като у дома си.

От компанията „Боинг“ пък казаха, че това все пак е тестови полет, чиято цел е да покаже къде биха възникнали евентуални проблеми. Затова фактът, че не всичко е минало гладко, не би трябвало да бъде притеснителен.

Остава да видим какво ще решат от НАСА. Дали ще приемат, че полетът със „Старлайнер“ е безопасен, или ще променят графика и ще стартират Crew-9.