DARPA търси звездолет за евтин старт на спътници
Миналата седмица DARPA обяви за старта на програмата Experimental Spaceplane, насочена към получаване на средства за доставка в Космоса на спътници с помощта на компактен суборбитален безпилотен хиперзвуков космолет.
Същината на многоцелевия кораб, способен да се издига на десетки километри, е в най-горната точка от траекторията да пуска малка ракета, която, придавайки малък допълнителен импулс, да извежда спътник на ниска околоземна орбита.
Защо им е това на военните, които и без това си имат ракети, способни да извеждат спътници в Космоса? Както отбелязват в Управлението за перспективни изследвания към Министерството на отбраната на САЩ (DARPA), днешните стартове може да струват стотици милиони долари и никога не са по-евтини от десетки милиони – дори ако ракетата е лека.
Това налага съществено ограничение на количеството стартове. Освен това космодрумите не са толкова много и поради природните колебания техният график е толкова претоварен, че прозорците за даден старт трябва да се планират няколко месеца предварително.
Още по-лошо е това, че американските носители летят в Космоса не по-често от няколко пъти в годината, което прави извеждането на спътници точно в необходимия момент нереално.
Тоест, ако сте решили да започнете война с някого и бързо да изведете спътник на орбита за проследяване на врага, то по-скоро няма да се получи.
Experimental Spaceplane (XS-1), напротив – трябва да се базира на стандартни летища – като обикновен самолет, да има хоризонтално излитане, което изисква за неговия старт по-малко подготовка и команди, и да не е толкова чувствителен към облачността, както сегашните ракети с вертикален старт.
Тъй като XS-1 ще бъде многоцелеви, стойността за всеки негов старт трябва съществено да се намали. Накрая, той ще може да се подготвя за излитане за ден-два и дори няколко часа, което ще направи събитието напълно рутинно.
„Ние искаме да се оттласнем от проверените технологии за създаването на надеждна, изгодна по отношение цена–качество система за доставки в Космоса, един цикъл от работа на който ще се вмести в денонощие – пояснява задачата на програмата нейният ръководител Джес Спонейбъл. – Конфигурацията, полетът, кацането – всичко в значителна степен са вече готови технологии, нас ни интересува само най-творческото и практично решение от възможните.”
Подаването на заявките от частните компании е предвидено за 7 октомври 2013 година. Концепцията предполага полет по образец на X-15 (предполага се без използване на атмосферен въздух като окислител) до височина под 100 км. Броят на горните степени за извеждане на спътника може да е различен – една, ако трябва да се достави на ниска орбита, и повече – ако задачата е на по-висока траектория.
Апаратът трябва да изпълнява всички свои функции в напълно автоматичен режим, да има ефективна топлинна защита и модулна конструкция, както и да бъде способен да изпълни десет полета за десет дни, ускорявайки се поне до М10 (минимум еднократно) и да бъде в състояние да достави значителен товар на суборбитална височина.
Според целите на програмата стойността на извеждане на спътници с тегло от 1350 до 2250 кг трябва да спадне поне десет пъти, тоест един полет да струва под $5 млн.
Източник: DARPA