Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Двойна имунотерапия забавя развитието на рака на простатата с 33 месеца

16 септември 2024 г. в 21:23
Последно: 16 септември 2024 г. в 21:24

Холандски учени тестваха ефекта от двойната имунотерапия върху 69 мъже с рак на простатата, имащи четири различни генетични подтипа.

Оказва се, че комбинацията от две лекарства – ипилимумаб и ниволумаб – забавя прогресията на рака с 33 месеца при пациенти с генетичен подтип на рак MMRd.

В някои случаи прогресията на заболяването е намаляла толкова много, че е била неоткриваема чрез кръвни изследвания.

В бъдеще генетичният скрининг може да помогне при лечението на тумори на простатата и комбинирането на няколко вида терапии.

Досега най-често срещаният рак при мъжете остава този на простатната жлеза или простатата. Днес това е водещата причина за смърт от рак при мъжете в повечето страни по света.

Предишни проучвания показват, че при някои пациенти имунотерапията дава много добри резултати.

Холандски учени са решили да проверят това. Те са избрали 69 мъже с тумори на простатата, чийто рак има специфични генетични подтипове: MMRd, hTMB, BRCAm и CDK12i, открити в 15% от всички тумори на простатата. На пациентите са прилагани два вида препарати: ипилимумаб и ниволумаб.

Изследователите установили, че двойната имунотерапия забавя развитието на рака на простатата при няколко пациенти с четири месеца.

При мъжете, чиито тумори съдържат генетичния подтип MMRd, лекарствата забавят развитието на рака с 33 месеца, тоест повече от 2,5 години. Този подтип се среща при 4-5% от пациентите с рак на простатата.

Според авторите на изследването, генетичният скрининг в ранните стадии на развитие на тумора може да помогне за намиране на подходяща терапия.

„Въз основа на нашите резултати мъжете с MMRd могат да се възползват от имунотерапия преди започване на хормонална терапия или химиотерапия. Също така е необходимо да се изследва ДНК на тумора в началото на болестния процес.“, казва Нивен Мехра от Медицинския център на университета „Радбуд“, Холандия, съавтор на изследването.

Изследването е публикувано в списание Annals of Oncology.