Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ето защо на Уран и Нептун бушуват силни бури

16 септември 2024 г. в 18:12
Последно: 16 септември 2024 г. в 18:24

Учени откриха причината, заради която бушуват силни атмосферни бури на последните две планети от Слънчевата система.

Досега учените не разполагаха с много информация за Уран и Нептун, наричани още ледени гиганти. Но когато „Вояджър 2“ прелетя покрай двете планети през 80-е години на миналия век, се оказа, че там бушуват мощни, но краткотрайни атмосферни бури.

Бурите се появяват на всеки няколко години и са толкова силни, че могат да се видят с телескоп от Земята.

Учените отдавна се опитват да разберат защо тези явления са толкова непредвидими. Сега авторите на изследване, публикувано в arXiv, намират обяснение.

Учените смятат, че бурите се дължат на метан, пише Live Science.

За да се образува атмосферна буря, на повърхността трябва да се издигне тяло от дълбините на газовите гиганти. Там горещият газ започва да се охлажда, което може да причини турбуленция и да предизвика образуването на бури.

Но вътрешността на Уран и Нептун винаги е гореща, а повърхността им винаги е студена. Защо няма бури през цялото време? Учените смятат, че причината се крие във факта, че след водорода и хелия, метанът е най-често срещаният газ в дълбоката атмосфера на ледените гиганти.

Обикновено метанът просто се движи в атмосферата, но моделирането показва, че при определени условия той може драматично да промени преноса на топлина.

Метанът обикновено съществува като газ, но в горните атмосфери на Уран и Нептун той може да кондензира, образувайки капчици, които падат в по-ниските слоеве, казват учените. Там метанът се нагрява и се издига отново, завършвайки цикъл, подобен на кръговрата на водата на Земята. След като в атмосферата има много метан, се образува стабилен слой, който не позволява топлината да достигне повърхността, което от своя страна предотвратява образуването на бури.