Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Европа принудително ще спира коли с радиовълни

15 декември 2013 г. в 00:02
Последно: 15 декември 2013 г. в 00:24

Киното изобилства от сцени, в които специални устройства нарушават работата на бордовите електронни системи в автомобила. В резултат колата спира въпреки желанието на водача.

Изглежда, скоро подобни устройства наистина ще влязат „на въоръжение” при полиция, военни, спецслужби и други организации, занимаващи се включително с не съвсем законна дейност.

С разработването на такъв комплекс се занимават участниците в проекта SAVELEC (Safe Control of Noncooperative Vehicles Through Electromagnetic Means). Той се финансира от Европейската комисия по искане на правоприлагащите органи на Франция, Германия и Испания. Засега за създаването на системите са заделени €4,3 млн.

Изследователите изучават възможностите за дистанционно изменение на параметрите на електронния блок за управление (Engine Control Unit, ECU) на транспортни средства, който контролира работата на двигателя, трансмисията, спирачната и другите системи. Вместо мощен електромагнитен импулс, който просто може да изведе бордовата електроника от строя, се предлага използването на особени радиочестотни сигнали.

Целта на проекта SAVELEC е създаването на устройство, което може да наруши работата на ECU блока по такъв начин, че автомобилът да спре, без да се създава заплаха за другите участници в движението и за полицаите, преследващи заподозрян или престъпник.

Подробности за конструкцията на проектираната система и принципите на нейната работа не се разкриват от съображения за сигурност. Изследователите на SAVELEC тепърва предстои да тестват комплекса, чийто прототип се планира да бъде представен през 2016 г.

Любопитно е, че миналото лято испански изследователи обявиха за разработката на евтино устройство, с което може да се заобиколи шифроването на автомобилния управляващ блок и да се внесат изменения в паметта на бордовата система.

Теоретично при това може да се промени работата на двигателя или спирачките. Как именно действа устройството, не се казва. Специалистите смятат, че то въвежда бордовия управляващ блок в незащитен тестов режим, след което става възможно изменението на параметрите.

Компанията E2V от Челмсфорд (графство Есекс, Великобритания) е представила системата RF Safe-Stop, с която може да се спре автомобил или мотоциклет от разстояние до 60 метра. Тя генерира микровълнови импулси, които, въздействайки на електрониката на транспортното средство, принуждават блока ECU постоянно да се рестартира. Това води до невъзможност за нормално функциониране на бордовите системи и по-нататъшното движение на транспортното средство.

Прототип на инсталацията RF Safe-Stop.                                                                       © E2V

В сегашния си вид RF Safe-Stop има доста внушителни габарити, а теглото й е почти 350 кг. Затова системата е предвидена на първо място за стационарно приложение, макар че при необходимост може да се монтира в задната част на пикап, например.

Специалистите предупреждават, че използването на системи от рода на RF Safe-Stop без стриктно тестване може да доведе до плачевни последствия на пътя. Носещ се с висока скорост автомобил, чийто водач внезапно е загубил контрол над управлението и спирачките, може да се превърне в снаряд, унищожаващ всичко на пътя си.

Източник: NewScientist

Категории на статията:
Технологии