Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Физици създадоха най-бързия микроскоп в света (видео)

23 август 2024 г. в 16:01
Последно: 23 август 2024 г. в 15:03

Трудно е да се изобрази субатомният свят, не само защото е изключително малък, но и защото е много бърз.

Физици създадоха най-бързия в света електронен микроскоп, който може да улавя събития с продължителност само една квинтилионна от секундата. Изследването е публикувано в списанието Science Advances, пише New Atlas.

Ако камерата има много добра скорост на затвора, тогава може да се използва за снимане на бягащ човек. Но най-бързите камери в света за фотографиране на субатомния свят са трансмисионните електронни микроскопи.

С тяхна помощ можете да видите събитие, което продължава атосекунди, например движение на електрони. Атосекунда е една квинтилионна от секундата, което прави една милисекунда, или една хилядна от секундата, да изглежда като цяла вечност.

В миналото учените успяха да наблюдават субатомния свят със скорост от 43 атосекунди.

Това се смяташе за най-краткото контролирано наблюдение на движението на субатомните частици.

Сега физиците са отишли ​​много по-далеч и са успели да спрат времето на ниво от една атосекунда, за да уловят движението на субатомните частици.

Новият електронен микроскоп е наречен атомен. Първо, импулс от ултравиолетова светлина се изстрелва към фотокатод, който освобождава ултрабързи електрони вътре в атомния микроскоп. След това лазерният импулс се разделя на два лъча, които се изстрелват към електроните, които се движат. Един от лъчите е поляризиран и те пристигат по различно време и създават електронен импулс, който може да създаде изображение на пробата.

Този научен пробив може да намери приложение в квантовата физика, химията и биологията, коментират експертите.