Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Има ли живот на червените джуджета: Астрономи направиха любопитно откритие

6 август 2024 г. в 12:30
Последно: 6 август 2024 г. в 11:51

Астрономи от Хавайския университет и Кеймбриджкия университет откриха, че червените джуджета могат да генерират интензивни звездни изригвания, които потенциално благоприятстват появата на живот.

Учените са проучили архивирани данни, получени от космическия телескоп GALEX, за да анализират изригвания сред 300 000 близки звезди. Направени са наблюдения на по-голямата част от небето в близката и далечната ултравиолетова светлина в периода от 2003 до 2013 г.

Смята се, че ултравиолетовото лъчение от звездни изригвания може не само да унищожи планетарните атмосфери, но и да допринесе за образуването на градивните елементи на РНК, необходими за възникването на живота.

Данните показват, че интензитетът на ултравиолетовото лъчение може да бъде три пъти по-висок от обикновено очакваното, а в някои случаи да достигне нива 12 пъти по-високи от очакваното.

Това противоречи на предишни предположения, че малко звезди генерират достатъчно ултравиолетова радиация, за да повлияят на обитаемостта на планетите.

Учените също така отбелязват, че механизмите, по които възниква такова интензивно далечно ултравиолетово лъчение по време на изригвания, засега остават неясни.

Това може да се дължи на високата концентрация на радиация при определени дължини на вълната поради наличието на атоми като въглерод и азот.

Резултатите от изследването са публикувани в списанието Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.