Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Имат ли животните приятели (видео)

15 юли 2024 г. в 14:42
Последно: 22 юли 2024 г. в 13:48

За нас, хората, е важно да имаме приятели. Но дали и при животните е така?

Преди няколко години едно видео показа любопитно и необичайно взаимодействие между язовец и койот в Калифорния.

Видеото стана вирусно в социалните медии. На него се вижда как двете животни се опитват да преминат заедно по тръбата под магистралата.

Ясно се вижда, че койотът наблюдава язовеца, за да не обърка пътя. В резултат двете животни успяват да избягат през тунела.

И все пак – могат ли животните да бъдат истински приятели като хората?

Учени се опитват дадат отговор на този въпрос пред Live Science.

Според Делфин Де Мур от университета в Ексетър, Обединеното кралство, хората създават социални взаимоотношения, за да се ориентират в средата, в която живеят и работят.

За социалните животни отношенията се определят от различни нива на доверие и интимност. Доверието расте, когато повтарящите се взаимодействия носят положителен опит.

Ако животните могат да образуват стабилни, дълготрайни и взаимноизгодни връзки, което е характерно за човешкото приятелство, тогава наистина е възможно да съществува приятелство в животинското царство, казва Де Мур.

Според Катрин Крокфорд от Френския национален център за научни изследвания, наблюденията на примати са установили, че неврохимията играе голяма роля в укрепването на такива близки отношения.

Когато приматите се грижат един за друг, в организма им се отделя хормонът окситоцин, който „отива“ в т.нар. център за награди и така се създава система за получаване на положителна обратна връзка.

Това води до създаването на по-силни приятелства, казват учените. Едновременно с това намаляват нивата на кортизола, хормон, свързан със стреса.

Учените са убедени, че при приматите съществува приятелство.

Но все по-често се появяват доказателства, че приятелството не е чуждо и за други бозайници.

Доказано е, че хората, които са социални и имат приятели, живеят по-дълго. Същото важи и за животните.

Косатките споделят храна и информация за това къде да я намерят. Това означава, че при морските хищници със силни връзки рискът да умрат от глад е по-малък.

Хиените с повече приятели обикновено са по-успешни в глутницата, казва Де Мур.

Известни са прояви на приятелство и между слоновете.

А приятелствата между шимпанзетата могат да бъдат толкова силни, че ако майка умре и остави бебе сираче, тогава друго мъжко или женско шимпанзе – приятел на майката, може да осинови потомството, казва Крокфорд.

Снимка: Freepik

Любопитен е фактът, че според учените, приятелство може да възникне и между представители на различни видове животни.

Проучване установило, че шимпанзетата и горилите в Република Конго, Африка, могат да създават приятелства, които продължават 20 или повече години.

Известно е също, че котките и кучетата, живеещи в едно домакинство, често стават приятели.

В частен зоопарк в Белгия семейство орангутани са се сприятелили с видри, защото местообитанията им се намират едно до друго.

Приятелствата между различни животински видове може да са много по-често срещани в дивата природа, отколкото учените осъзнават, казва още Де Мур, пише „Фокус“.

Снимка: Freepik

Доказателства за съществуването на приятелство между животните хвърлят светлина върху еволюцията, която е оформила човешкия капацитет за приятелство, казват учените.

Последният общ предшественик на хората и маймуните е живял преди около 25 милиона години, така че неврохимията, която е в основата на човешкото приятелство и свързаното с него поведение, съществува от милиони години.

Животни Природа