Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Индия тества модернизиран криогенен ракетен двигател

13 декември 2024 г. в 20:17
Последно: 13 декември 2024 г. в 21:59

Индийската организация за космически изследвания (ISRO) успешно тества своя модернизиран кислородно-водороден двигател CE20.

Той ще захранва горната степен на ракетата-носител LVM3, която се планира да се използва за извеждане на пилотирания космически кораб Gaganyaan в ниска околоземна орбита.

Противопожарните тестове се проведоха на 29 ноември на полигона на ISRO в Махендрагири, Южна Индия.

Тъй като изискванията на горната степен на превозвача включват възможността за рестартиране на двигателя по време на полет, тестът използва многоелементен запалител и система за впръскване на вода в дюзата на двигателя, за да се предотврати отделянето на потока.

Както обясни агенцията, наземните тестове са били усложнени от високата степен на разширение на дюзата на двигателя, предназначена да работи във вакуум.

Поради това потокът от изтичащ газ се разделя (налягането на външната среда е значително по-високо от статичното налягане на изтичащия газ върху вътрешната повърхност на дюзата), причинявайки вибрации и локално прегряване. Това може да доведе до механични повреди (разрушаване) на върха на дюзата, пише Prokosmos.

За да бъде решен този проблем, такива тестове обикновено се извършват на високопланински стенд HAT (High Altitude Test), който е доста сложен и скъп.

Опростеният метод включва запалване на двигателя на „земна“ стойка или с отрязана дюза, или като се вземе предвид възможността за разделяне на потока.

Индийските експерти подчертават, че „този път иновативната система за защита на дюзите направи възможно създаването на рентабилна и по-малко сложна процедура за тестване за приемане на криогенни двигатели“.

По време на предишни тестове ISRO демонстрира вакуумно запалване на двигателя CE20 без „свиване“ на дюзата. Този тест също оценява ефективността на многоелементния запалител, но запалва само първия елемент и наблюдава състоянието на другите два.

„По време на тестовете оборудването на двигателя и стенда работеше нормално и необходимите работни параметри бяха постигнати в съответствие с очакванията“, подчертава агенцията.

CE20, разработен от Liquid Propulsion Center LPSC (дъщерно дружество на ISRO), е първият криогенен двигател с отворена верига в Индия. В допълнение, това е най-мощният кислородно-водороден горен двигател в света (американският RL-10C развива тяга от 11 tf, японският LE-5B-2 – 15 tf, европейският Vinci – 18 tf) .

Използва се на горната степен на ракетата LVM3 и е в състояние да развие тяга от 20 тона, но по време на тестовете успя да създаде тяга от 22 тона, което ще увеличи товароносимостта на носителя за изстрелване на пилотирания кораб Gaganyan космически кораб.

Продължителността на тези огневи тестове е 14 секунди, от които двигателят работи на максимална тяга за четири секунди.

По-рано Индия потвърди, че първото изстрелване на космическия кораб Gaganyaan в безпилотен режим ще се състои преди края на тази година.

След това се очакват още два повторни безпилотни изстрелвания – през третото тримесечие на 2025 г. и в началото на 2026 г. Очаква се астронавтите да летят в Космоса за първи път с новото превозно средство в края на 2026 г.

Категории на статията:
HiTech