Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Изригването на подводния вулкан Тонга промени атмосферата на Земята

9 септември 2024 г. в 16:15
Последно: 9 септември 2024 г. в 15:55

На 15 януари 2022 г. подводният вулкан Хунга Тонга-Хунга Хаапаи изригна, причинявайки огромно цунами, което разруши домове и уби четирима души в Тонга. Оказва се обаче, че има и други последици – в небето е било издигнато голямо количество аерозол и водна пара, пише Live Science.

Изследователите са решили да разберат как изригването на Тонга се е отразило на климата в южното полукълбо през следващите две години.

През годината след изригването охлаждащият ефект от вулканичните аерозоли, които отразяват слънчевата светлина в космоса, е бил по-голям от затоплянето, причинено от водните пари, които улавят топлината в атмосферата.

Но по-голямата част от влиянието на изригването на вулкана се е разсеяло преди края на 2023 г.

„Изригването на Хунга-Тонга освободи около 150 метрични мегатона водна пара в стратосферата – толкова много, че увеличи глобалните нива на водна пара в стратосферата с около 10%. Това масивно впръскване на вода намали температурите в тропическата стратосфера с 4°C през март и април 2022 г. Това временно охлаждане на свой ред създаде вторична циркулация, която доведе до по-ниски нива на озон през 2022 г.“, се казва в научната публикация.

В допълнение, вулканичното изригване е освободило от 0,5 до 1,5 метрични мегатона серен диоксид в стратосферата. Известно е, че това вещество образува сулфатни аерозоли, които отразяват слънчевата светлина и могат да причинят намаляване на повърхностната радиационна сила или разликата между входящата и изходящата радиация.

„Това може да доведе до глобално охлаждане, ако аерозолното натоварване е достатъчно голямо, какъвто беше случаят по време на изригването на Пинатубо през 1991 г. Тогава бяха освободени около 20 метрични мегатона серен диоксид. Аерозолното натоварване от изригването на Хунга-Тонга не беше много голямо и последствията бяха основно ограничени до южното полукълбо през 2022 и 2023 г.“, обясняват експертите.

Въпреки че изригването за кратко повлия на радиационния баланс на Земята, промяната е много малка, с глобално намаление на радиационния поток от по-малко от 0,25 вата на квадратен метър за 2 години, преди балансът да се върне към нивата преди изригването.

Явления