Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какви тайни крие мантията на планетата ни

16 август 2024 г. в 13:00
Последно: 16 август 2024 г. в 11:57

За първи път в историята изследователите са направили рекорден сондаж с дължина 1268 метра в мантията на Земята. Учените са на мнение, че новото изследване ще хвърли светлина върху произхода на живота на Земята, пише IFLScience.

Сондажът е направен в зона на вулканична активност в Средноатлантическия хребет, разположен по дъното на Атлантическия океан.

Мантията е най-дебелият слой на планетата, разположен между кората и ядрото. Обикновено се намира на много километри под земната кора. Но в зоната на разлома на Средноатлантическия хребет тя е открита и предоставя на учените уникален „тектоничен прозорец“.

Сондажът е направен от JOIDES Resolution.

Според автора на изследването – професор Йохан Лисенберг от Училището по науки за Земята и околната среда в Кардифския университет, експертите са успели да документират за първи път минералогията на възстановените скали, както и техния химически състав.

Снимка: Pixabay

А констатациите са изненадващи – в скалите има по-малко пироксен, което показва, че топенето в мантията на планетата е много по-силно.

Екипът е открил канали, които транспортират стопеното през мантията. В резултат на това в бъдеще учените ще могат да проследят движението на магмата след нейното образуване и движението към повърхността на Земята.

Изследователите смятат, че това тяхно откритие ще позволи да разберат по-добре вулканите и да предвидят техните изригвания. И не на последно място – основната проба може да хвърли светлина върху произхода на живота на планетата.

Проба, извлечена от мантията на планетата, предоставя ранни доказателства за взаимодействието между оливин, изобилен минерал в скалите на мантията, и морската вода.

Тези взаимодействия предизвикват каскада от химични реакции, които генерират водород и други молекули, жизненоважни за поддържането на живота, какъвто го познаваме.