Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво ще се случи, ако черна дупка проникне в Слънчевата система

17 юли 2024 г. в 13:19
Последно: 22 юли 2024 г. в 13:42

Ако черна дупка проникне в нашата слънчева система, най-големите последици ще бъдат гравитационни.

Черните дупки са масивни, практически невидими и толкова силни, че дори светлината не може да излезе от границите им.

Но какво ще стане, ако една такава черна дупка влезе в Слънчевата система? Ефектът зависи от много фактори, включително размера и разстоянието до черната дупка, казват експерти пред Live Science.

Реално, в повечето случаи няма да се случи нищо особено.

„Те не са разрушителни сами по себе си“, казва Карина Вогел, изследовател в Центъра за астрономически данни в Страсбург, Франция.

„Това е просто маса. Много компресирана маса, а не космическа прахосмукачка.“

„Черните дупки, за които знаем, че съществуват, са много по-масивни от слънцето“, казва Робърт Макнийс, асистент по физика в университета Лойола, Чикаго.

„Гравитацията на Слънцето доминира поведението на телата в Слънчевата система на огромни разстояния, така че всичко по-масивно от Слънцето, което преминава около нас в мащаб, много по-голям от Слънчевата система, ще има сериозен ефект.“

Черните дупки, за които знаем, са или черни дупки със звездна маса, варираща от няколко до 100 пъти масата на Слънцето, или свръхмасивни черни дупки, които са между 100 хиляди и милиарди пъти масата на слънцето. И обикновено се намират в центровете на галактиките.

Разбира се, възможни са и други сценарии.

Например, да се образуват мини черни дупки в ускорител на частици. Те ще варират от един грам до масата на човек и ще бъдат с микроскопични размери.

Ако черна дупка със звездна маса или по-голяма черна дупка премине през нашата Слънчева система, това може да бъде катастрофално, в зависимост от това колко бързо и колко близко е преминаването.

Ако премине през облака на Оорт – най-външната област на Слънчевата система, може да промени траекториите на комети и астероиди като ги насочи към нашата планета, каза Вогел.

Ако черната дупка се приближи малко по-близо – да речем на 100 астрономически единици или малко по-далеч от орбитата на Плутон – тя може да промени орбитите на Уран, Нептун и Плутон.

„Но Земята вероятно все още няма да бъде засегната твърде сериозно“, казва Вогел. И допълва: „Едва след като черната дупка пресече орбитите на Уран и Плутон, Земята ще започне да усеща нейното въздействие. „

Ако Уран и Плутон преминат много близо, те биха могли да бъдат толкова динамично привлечени от черната дупка и това ще промени орбитата на Земята.

Това може да доведе до промяна в сезоните, до нов ледников период или до такова повишение на температурите, че животът на Земята да изчезне.

Ако премине в орбитата на Юпитер, ще започнем да изпитваме приливни ефекти… И със сигурност животът няма да бъде същият.

Космос Слънчева система