Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво ще се случи с нас след милиарди години: откриха древен близнак на Слънчевата система

28 септември 2024 г. в 10:52
Последно: 28 септември 2024 г. в 10:54

Астрофизиците са успели да проучат в детайли планетарна система, разположена на няколко хиляди светлинни години от Земята. Тя служи като визуална демонстрация на това как ще изглежда Земята след няколко милиарда години.

Когато масивните звезди умират, те колапсират в черни дупки или оставят след себе си свръхплътни останки под формата на неутронни звезди.

Но това не се отнася за нашето Слънце. Неговата доста скромна маса го оставя само с една възможност – след като изчерпи водорода, първо да се превърне в червен гигант, а след това, след като изгори, бавно да се свие в малко бяло джудже. Освен това в процеса на трансформация то най-вероятно ще погълне всички планети до Юпитер.

Но ако по някаква причина оценките за радиуса на бъдещия червен гигант са неверни, и той се окаже по-малък от орбитата на Земята, тогава нашата планета я очаква друга съдба.

Експерти правят заключения, опирайки се на наблюдаван скалист свят, обикалящ около отдавна изчезнало бяло джудже на 4000 светлинни години.

Самото наблюдение на планета на такова разстояние е сериозно предизвикателство.

Светлината, идваща от далечна звезда, на разстояние от 24 000 светлинни години, се оказала около 1000 пъти по-ярка, отколкото би трябвало да бъде.

Любопитни да открият причината за това явление, астрофизици откриха, че на пътя на силните лъчи има малка и слаба планетарна система.

След почти четири години на наблюдение, става ясно, че това е бяло джудже с два много странни свята, обикалящи около него.

Първата е планета с размерите на Земята, но разположена в два пъти по-дълга орбита. А вторият е обект 17 пъти по-тежък от Юпитер. Очевидно това вече не е планета, а кафяво джудже, което по някакъв начин се е озовало в орбитата на малка звезда.

Тази система е „жив“ пример за това, че след смъртта на звездата, подобна на Слънцето, планетите в нейната орбита могат да оцелеят.

Астрономите подчертават, че остават около 6-8 милиарда години до катастрофата, която ще унищожи Слънчевата система в съвременния ѝ вид, пише ProKosmos.

Вероятен е обаче и „план Б“: студените спътници на Юпитер, като Европа и Ганимед, може да станат подходящи за живот, ако червеният гигант, в който ще се превърне Слънцето, ги нагрее достатъчно. И в случай на напълно безнадеждна ситуация, човечеството ще може да намерят убежище там…