Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китай показа проба от почвата от обратната страна на Луната

17 октомври 2024 г. в 11:04
Последно: 17 октомври 2024 г. в 11:04

Китай показа първата в историята проба от почва от обратната страна на Луната по време на Конгреса по астронавтика, който тази година се проведе в Италия.

Почвата бе взета от автоматичната междупланетна станция (AIS) Chang’e-6 и доставена на Земята през юли. Фрагмент от уникален реголит беше представен за първи път извън Китай.

Уникалният експонат с тегло 75 мг беше представен от Ли Гуопин, главен инженер на Китайската национална космическа администрация (CNSA), на 75-ия Международен конгрес по астронавтика (IAC), който се провежда от 14 до 18 октомври в Милано.

Това е първият път, когато пробата е демонстрирана извън Китай.

Конгресът събра около 11 хиляди специалисти от различни области на космическата индустрия, включително политици и астронавти от 100 страни.

Китай стана първата страна, която върна на Земята проби от реголит от обратната страна на Луната.

Модулът за връщане на космическия кораб Chang’e-6 с ценни образци кацна на 25 юни. Устройството успя да събере 1,93 кг пръст, която китайски изследователи изучаваха няколко месеца.

През септември учените споделиха първите резултати от анализите на лунния реголит. В него са открити много различни видове примеси, включително брекча, аглутинат, левкократ, фелдшпат и стъкло.

Открито е неочаквано голямо количество от минерала плагиоклаз, докато съдържанието на оливин е значително по-ниско, отколкото в проби от близката страна на Луната.

В допълнение, почвата от задната страна на естествения спътник на Земята се оказва много по-малко плътна от тази, която преди това беше събрана от „предната“ страна.

Chang’e-6 е вторият китайски космически кораб, който доставя проби от лунен грунт на Земята.

След като достави проби от почвата на Земята, Chang’e-6 се отправи обратно в дълбините на Космоса. През септември беше съобщено, че е пристигнал в орбита около точката на Лагранж L2 на системата Земя-Слънце, на около 1,5 милиона километра от нашата планета.

Сега той ще може самостоятелно да провежда астрономически наблюдения с помощта на бордови научни инструменти.