Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китай представи многократен кораб за космически туризъм: Търговските полети са планирани за 2028 г.

10 септември 2025 г. в 20:42
Последно: 10 септември 2025 г. в 20:44

Във вторник беше представен първият в Китай изцяло многократен космически кораб, специално проектиран за космически туризъм и способен да извърши над 30 полета.

Според разработчика, китайския производител на ракети CAS Space, дъщерно дружество на Китайската академия на науките, пътниците ще могат да се издигнат до линията на Карман, разположена на около 100 км над земната повърхност, където ще могат да изпитат приблизително четири минути безтегловност.

Стартът на полетите в сферата на космическия туризъм е планиран за 2028 г.

Въпреки че точният брой на пътниците не е посочен в съобщението, подобни проекти (например New Shepard) предполагат капацитет до 6 души.

Предвид амбициите на CAS Space, корабът вероятно ще може да превозва между 4 и 7 пътници.

Компанията подчертава, че корабът е проектиран като напълно многократен и е ориентиран към честа експлоатация.

По-рано CAS Space обяви, че ще използва собствени двигатели „Xuanyuan“ и ще разработи едностепенна суборбитална конструкция с вертикално излитане и кацане.

Ориентировъчните цени на билетите са в диапазона 2–3 милиона юана (приблизително 281 000–421 000 щатски долара), което поставя предложението на CAS Space в конкурентна, но все пак премиум категория на международния пазар.

Официалните продажби и точните тарифи все още не са обявени.

На световния пазар за суборбитален туризъм CAS Space ще се конкурира с няколко известни проекта.

Blue Origin успешно експлоатира системата New Shepard – напълно многократен суборбитален апарат, който извършва ~11-минутни полети над линията на Карман и предоставя на пътниците няколко минути безтегловност.

Virgin Galactic работи на друг принцип (въздушно изстрелване на SpaceShipTwo / преход към Delta-class) и предлага полети с по-„плавен“ профил на издигане; компанията преминава към ново поколение апарати.

Разработката на многократна техника остава технологично сложна задача. Последният неуспешен тест за кацане на китайския конкурент Deep Blue Aerospace (Nebula-1) показа, че дори успешно преминатите етапи не гарантират безотказно кацане и възстановяване на степените.

Историческите и изследователски данни сочат, че рискът от отказ при ракетните системи съществува и неговата величина зависи от семейството носители, режимите на полет и зрелостта на технологиите.

Поради това сроковете и надеждността на търговските полети ще зависят от успеха на наземните и безпилотните изпитания, сертифицирането и регулаторните процедури.

Категории на статията:
Вселена