Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китай създаде „тухли“, с които да бъде построена лунната база (видео)

22 октомври 2024 г. в 18:40
Последно: 22 октомври 2024 г. в 17:04

Китайски учени представиха версия на „тухли“, която в бъдеще може да се използва за изграждане на база на Луната.

Те са изработени от материал, подобен по състав на почвата на естествения спътник на Земята, и превъзхождат по здравина конвенционалните бетонни блокове.

Учените са съгласни, че е необходимо да се изградят станции на Луната от материали, които вече са на нейната повърхност – това е по-лесно и по-евтино, отколкото да ги доставяме от Земята, пише Синхуа.

Тухлите, например, могат да бъдат направени от пръст, но преди да започне производството им, технологията трябва да се тества в лаборатория.

Група изследователи от Huazhong University of Science and Technology изкуствено са създали аналог на лунната почва за производството на строителни материали.

В различните части на Луната съставът на реголита е различен: например пробите, събрани на роботизираната площадка за кацане Chang’e-5, се състоят главно от базалт, докато на други места пробите са от анортозит.

В тази връзка учените са тествали пет различни проби и три метода за обработката им.

Това дава възможност да се получат по-точни данни за избор на подходящи материали и оптимизиране на изграждането на бъдеща лунна база.

Експертите отбелязват, че получените тухли трябва да бъдат подложени на серия от тестове, за да се разбере как ще се държат в лунни условия и дали могат да издържат на чести „лунотресения“.

Предварителните тестове показват, че получените проби са повече от три пъти по-здрави от обичайните червени тухли или бетонни блокове, които се използват за изграждане на къщи на нашата планета.

Освен това си струва да се вземат предвид и другите условия на Луната. Няма атмосфера, нивата на радиация са много високи, а температурите са доста екстремни и могат да варират от 180 градуса по Целзий през деня до минус 190 градуса по Целзий през нощта.

Ето защо е важно предварително да се определи колко ефективно тухлите ще защитят бъдещите изследователи на естествения спътник на Земята от радиация и дали могат да осигурят достатъчна топлоизолация.

Когато обсъждат производството на строителни материали, изследователите обмислят възможността за 3D печат. За да направят това, те предлагат да се използва специален робот, който може да печата тухли за лунни жилища, използвайки лунна почва.

Те планират да тестват получените проби от тухли в китайската орбитална станция Tiangong. Очаква се строителните материали да прекарат около година в орбита и да се върнат на Земята в края на 2025 г.

Преди това учени от Южна Корея излязоха с подобна идея. Те предложиха създаването на тухли от лунен реголит с помощта на микровълни.