Прогрес: Китай тества кораб за кацане на Луната

Китай направи важна стъпка към изпращане на човек на Луната. Специалисти успешно проведоха комплексни изпитания на излитане и кацане на двуместния кораб „Ланюе“ (Обгръщащ Луната), съобщиха от Управлението на програмата за пилотирани космически полети (CMSA).
Той ще играе ключова роля за кацането на китайски екипаж на лунната повърхност, планирано за 2030 г.
Изпитанията завършиха на 6 август на полигон в провинция Хъбей в северната част на Китай.
Според CMSA, това е първият път, в който Китай провежда тестове за излитане и кацане на космически кораб, предназначен за кацане на екипаж извън Земята.
Тези проверки позволяват да се оценят характеристиките на кораба при различни сценарии – от старта до кацането на Луната и връщането обратно на Земята.
По време на тестовете двигателите на „Ланюе“ бяха задействани, симулирайки кацане на Луната и последващо излитане.
„По време на изпитанията бяха проверени системите за кацане и излитане на модула, планът за управление, комуникациите и съвместимостта между подсистемите, включително системата за насочване, навигационния контрол и двигателната установка“, разказа пред CCTV Хуан Джън от Китайската аерокосмическа научно-техническа корпорация.
„Ланюе“ е пилотиран кораб за кацане и излитане, разработен за първия полет на китайски екипаж до Луната.
Той ще може да транспортира двама астронавти, както и допълнителен товар – луноход и научни инструменти.
Корабът е оборудван с няколко двигателя, включително резервни.
В случай на повреда на един от тях, останалите ще се включат, за да върнат астронавтите обратно на окололунна орбита, а след това и на Земята.
„За пилотирани космически полети трябва да осигурим комфортно и плавно кацане за астронавтите. То изисква високи стандарти за амортизация на модула. Той е оборудван с четири опори, предназначени за постигане на тези цели“, казва Хуан Джън.
Представителят на агенцията призна, че проектирането на такъв кораб е сложна задача.
Една от главните цели за инженерите е била намаляване на теглото на космическия апарат.
„Всеки елемент от теглото трябва да играе определена роля в изпълнението на няколко функции, затова трябва да постигнем максимално интегриран дизайн и лека конструкция. Използвахме всички възможни методи за минимизиране на теглото“, споделя Хуан Джън.
За изпращане на китайски екипажи до Луната се разработва и друг кораб – „Мънчжоу“ („Кораб на мечтите“).
Той ще отговаря за транспортирането на астронавтите до окололунна орбита и връщането им на Земята.
През юни CMSA успешно изпита системата за аварийно спасяване на „Мънчжоу“.
След като достигне орбита, „Мънчжоу“ ще се скачи с вече намиращия се там „Ланюе“, а двама космонавти ще влязат вътре, за да се спуснат на лунната повърхност.
Те ще изследват района с помощта на 200-килограмов луноход.
След приключване на работата ще се върнат в кораба за кацане и излитане. И ще се отправят към окололунна орбита и отново ще се скачат с „Мънчжоу“, където ще ги чака третият член на екипажа.
След това „Корабът на мечтите“ ще върне китайските космонавти на Земята.