Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Космически кораб на SpaceX ще унищожи Международната космическа станция

23 юли 2024 г. в 09:35
Последно: 23 юли 2024 г. в 09:35

Международната космическа станция (МКС) е на повече от 25 г. и вече не може да работи както преди. След няколко години тя ще бъде свалена от орбита и унищожена.

МКС е в орбита повече от 25 години и през цялото това време на нея са били над 270 астронавти от цял ​​свят. Но много от компонентите на станцията вече не работят както трябва, което представлява заплаха за безопасността на астронавтите.

Затова е планирано през януари 2031 г. специален космически кораб, създаден от компанията SpaceX на Илън Мъск, да спусне МКС от орбита в земната атмосфера.

Там станцията трябва да изгори, но някои от отломките ѝ може да паднат в Тихия океан. SpaceX, съвместно с НАСА, показаха как ще изглежда бъдещият космически влекач, необходим за унищожаването на МКС, пише Universe Today.

SpaceX ще използва модифициран космически кораб Dragon, за да свали МКС от орбита.

Той ще има сервизен модул вместо багажно отделение като обикновен кораб Crew Dragon, ще може да носи 6 пъти повече гориво и ще бъде 4 пъти по-мощен.

Новият кораб също ще бъде по-голям и ще има допълнителни сгъваеми слънчеви панели.

Този кораб ще има повече двигатели от стандартния Crew Dragon, който има 18 двигателя и заедно създават 7200 N тяга. Космическият влекач ще има 72 двигателя, които ще произвеждат 30 000 N тяга. Предполага се, че този кораб ще се скачи с японския модул Kibo на МКС.

В края на юни НАСА избра SpaceX за основен изпълнител за създаването на кораб за унищожаване на МКС.

Стойността на този проект беше оценена на 843 милиона долара. Очаква се и корабът, и МКС да изгорят в земната атмосфера. Ако останат неизгорели части, те ще попаднат във водите на Тихия океан, в южната му част.

В момента SpaceX работи над космически кораб за НАСА, с помощта на който астронавтите от мисиите Artemis 3 (през 2026 г.) и Artemis 4 (датите все още не са точно определени) ще се спуснат на лунната повърхност.

SpaceX също така планира да достави в космоса с помощта на ракетата носител Falcon Heavy през ноември 2025 г. първите и основни два модула на бъдещата орбитална станция Gateway, която ще обикаля около Луната.

От началото на построяването си през 1998 г. МКС е орбитална научна лаборатория, в която са били астронавти от цял ​​свят, но основно от САЩ, Канада, Япония, Европа и Русия.

НАСА, Канадската космическа агенция, Европейската космическа агенция, Японската агенция за аерокосмически изследвания и Роскосмос са основателите на МКС.

След влошаването на отношенията между Русия и САЩ, Москва обяви, че ще подкрепя проекта за МКС до 2028 г. Останалите държави обявиха, че поддръжката на МКС ще бъде осигурена до края на нейната експлоатация през 2030 г.