Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Компютърно моделиране дава надежда, че на Марс може да има живот

18 октомври 2024 г. в 18:00
Последно: 18 октомври 2024 г. в 15:58

Количеството слънчева радиация, проникващо във водата под леда на Марс, е достатъчно, за да има там живот. Това са резултатите от компютърно моделиране, проведено от учени от НАСА. Данните са публикувани в Nature Communications Earth & Environment.

Водният лед на Червената планета е силно замърсен от прах. От една страна, той спира слънчевата светлина, от друга страна, абсорбирайки я, се нагрява, създавайки размразени петна.

Подобни структури на Земята буквално гъмжат от най-простия живот – това са гъбички, микроводорасли и цианобактерии.

Съществуването на течна вода на повърхността на Марс днес е невъзможно поради ниското налягане. Изследователите обаче напълно приемат идеята за наличие на течна вода в кухини под повърхността, в марсианските тропици, между 30 и 60 градуса географска ширина. Както в северното, така и в южното полукълбо.

Според изчисления, базирани на данни от инфрачервената камера на борда на орбиталния апарат Mars Odyssey, замърсеният с прах лед пропуска достатъчно светлина за фотосинтеза на дълбочина от три метра. В същото време дебелината на леда предпазва потенциалните живи организми от вредното лъчение, което е важно, тъй като Марс няма магнитно поле.

Ръководителят на изследването от лабораторията за реактивни двигатели на НАСА възнамерява да пресъздаде лед от марсиански прах в лабораторни условия. Той и колегите му изготвят карта на Червената планета, в която отбелязват най-вероятните места за търсене на вода, скрита под леда.