Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Коя е най-голямата планета във Вселената, намирана някога

21 юли 2024 г. в 06:53
Последно: 22 юли 2024 г. в 13:24

През последните векове хората са успели да открият повече от пет хиляди планети и сред тях наистина има гиганти, но на коя от тях наистина принадлежи първото място?

След изобретяването на телескопа, човечеството разбра, че Юпитер е най-голямата планета в Слънчевата система.

Но технологията се развива, а заедно с нея и възможностите – в резултат на това разбрахме за съществуването на много екзопланети и следователно рекордът на Юпитер беше счупен повече от веднъж, пише IFLScience.

И така, коя е най-голямата планета, открита от човечеството?

За съжаление, няма еднозначен отговор на този въпрос, но учените имат няколко претенденти.

Още през 2005 г. Международният астрономически съюз дефинира определинето „планета“, което разреши голяма част от противоречията.

Планетата е тяло, което обикаля или споделя орбита със звезда, но не е достатъчно масивно, за да предизвика ядрен синтез в ядрото си, както би се случило с друга звезда.

Има и допълнителни изисквания. Например, едно тяло трябва да постигне хидростатично равновесие и динамично да доминира в своята област.

Трудността с по-големите обекти е, че деутерият се синтезира по-лесно от водорода. Това създава категория обекти, известни като кафяви джуджета, които имат достатъчно гравитационно налягане, за да слеят деутериеви атоми в ядрото, но не и водород. Деутерият е рядък, което означава, че кафявите джуджета излъчват само малка част от светлината на истинска звезда, което ги прави трудни за разграничаване от обикновените планети.

Дефиницията на MAS също така изключва обекти, които са твърде големи в сравнение с това, около което обикалят. Това работи за така наречените „планети-измамници“, които се носят свободно из галактиката без звезда или кафяво джудже, което да ги ръководи. Учените предполагат, че може да има повече „планети-измамници“, но проблемът е, че те са изключително трудни за откриване.

В този ред на мисли учените отбелязват, че е просто невъзможно да се посочи рекордьор, тъй като не са съвсем сигурни, когато става въпрос за определяне на масата и размера на екзопланетите, пише Фактор.

В допълнение, някои тела също не могат да бъдат точно класифицирани като планети или кафяви джуджета, което прави задачата още по-трудна. И все пак има претенденти…

GQ Lupi b: Направени са най-малко четири опита за оценка на неговия радиус

Коментирани са стойности, вариращи от 1,8 до 4,6 радиуса на Юпитер. Последната оценка напълно обърка научните представи и следователно размерът на тази планета може да достигне 46 радиуса на Юпитер, тоест повече от 200 пъти обема на Юпитер.

Причината, поради която тази планета е толкова трудна за оценка, е, че е много млада – температурите тук достигат 2000°C и учените не могат да кажат със сигурност дали тази топлина е топлината на образуване или планетата търпи някакъв вид синтез. Освен това е невероятно далеч от своята звезда и затова учените не могат да оценят нейната маса.

PDS 70 b: Една оценка предполага, че радиусът на планетата е 2,72 пъти радиуса на Юпитер, друга- на повече от 1,3 пъти радиуса на Юпитер.

По този начин планетата може да претендира за титлата „най-голяма“. Учените знаят също, че масата на планетата е 2-8 пъти масата на Юпитер.

DH Taurib: Има приблизителен размер, много подобен на PDS 70 b, но съществуват спекулации относно възможния ѝ статут на кафяво джудже.

Изследователите смятат, че неговият радиус е 2,085 пъти по-голям от радиуса на Юпитер. Но тази планета едва ли може да се нарече претендент за титлата „най-голяма“. Масата на DH Taurib е по-близо до Сатурн, отколкото до Юпитер, което показва много ниска плътност, дължаща се на раздуване, поради близостта му до звездата.

И така – титлата все още е свободна…