Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Любопитно откритие: Какво намериха в тялото на древно животно

26 юли 2024 г. в 08:21
Последно: 26 юли 2024 г. в 08:21

Изследователи от Кралския музей в Онтарио, Канада, са стигнали до интересно заключение.

Те са анализирали вкаменелости и са открили, че древното, подобно на тако животно, Odaraia alata е имало мандибули. Това означава, че принадлежи един от подтиповите на членестоногите и е един от първите представители на групата.

Открито е за първи път преди повече от 100 години, но досега учените не можели да разберат към какъв тип членестоноги принадлежи. Откриието е публикувано в списание Proceedings of the Royal Society B Biological Sciences.

Odaraia alata са двучерупчести членестоноги, които са живели на нашата планета през периода на средния камбрий, тоест преди приблизително преди 500 милиона години.

Техните вкаменелости, с дължина до 15 сантиметра, са открити в Burgess Shale в Канада преди 100 години.

Характерна особеност е наличието на щит с форма на тако, който покрива значителна част от тялото.

Изследователи от Кралския музей на Онтарио са анализирали повече от 30 чифта „придатъци“ в новооткритите останки. Оказва се, че това са мандибули – отличителна черта на носещите жило членестоноги. Това означава, че Odaraia е един от най-ранните представители на групата, известни на учените. Преди това изследователите не са успели да изследват главата на това същество, тъй като екземплярите са били лошо запазени.

Авторите на изследването казват, че шиповете на тези мандибули могат да се преплитат, улавяйки по-малка плячка.

Това означава, че първите дъвчащи животни са напуснали морското дъно и са плували във водния стълб.

„Щитът на главата на членестоногото покрива почти половината от тялото му, включително краката, сякаш е обвито в тръба. Предишни изследователи предполагаха, че тази форма е позволила на Odaraia да събира плячката си, но механизмът за улавяне ни е убягвал досега“, казва Алехандро Изкиердо-Лопес от университета в Торонто.