Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Луната на Сатурн може да е по-обитаема, отколкото се смяташе

19 август 2024 г. в 16:00
Последно: 19 август 2024 г. в 14:05

Под ледената кора на спътника на Юпитер Европа се крие океан, съдържащ повече вода от всички океани на Земята взети заедно. Спътникът на Сатурн Енцелад също вероятно има подземен океан от течна вода. Предполага се, че на спътника на Сатурн Титан, както и на луните на Юпитер Ганимед и Калисто има океани. Може би океаните са скрити в други спътници.

Сега учените предполагат, че спътникът на Сатурн – Мимас, може да съдържа течна вода под ледената си кора.

Ако това е вярно, тогава подобни океани може да са по-често срещани, а външната слънчева система може да е много по-обитаема, отколкото се смяташе досега, пише Inverse.

Преди 10 години учените за първи път представиха доказателства, че на Мимас може да има воден свят. Тази година нови изследвания потвърдиха тези наблюдения.

Един от авторите, Алиса Роден от Югозападния изследователски институт в Боулдър, Колорадо, казва, че има по-сериозни доказателства за подземен океан на Мимас. И това може да е млад океан.

Тези океани са подобни в много отношения на земните, поне по това, че вероятно са направени от солена вода, каза Роден. Когато е изложен на топлина, ледът се топи и става течен, разяждайки скалата отвътре.

Въпреки че предполагаемите водни светове не получават достатъчно топлина от Слънцето, явно има друг източник. Гравитацията на планетите кара спътниците да променят формата си и вътре в тях се получава триене, което осигурява топлината, необходима за поддържане на течния океан.

Учените си вадят изводи, че океаните съществуват благодарение на деформацията на повърхността. Вероятно появяващите се разломи и пукнатини са свързани с наличието на океан.

Друго доказателство са магнитните полета. Тъй като солената вода е електропроводима, тя може да създаде магнитно поле около спътника, което нарушава магнитното поле на планетата. Това е водещото доказателство за съществуването на подземен океан в Европа.

Роден каза, че учените правят измервания на солта на повърхността и как гравитацията привлича космическия кораб. Провеждат се и наблюдения на движението на спътника около планетата.

Според Роден подземният океан на Мимас е само на 10 милиона години и едва наскоро е завършил формирането си.

Учените смятат, че младият океан няма достатъчно сила, за да разбие ледената повърхност, но това ще се случи в бъдеще.

В същото време учените са на мнение, че има вероятност Мимас да загуби океана си.

Роден коментира, че един от големите въпроси сега е дали тези океани са подходящи за поддържане на живот. Ако на Мимас наистина има океан, това може да даде представа как се развиват такива светове и дори как се създават и унищожават възможни местообитания.