Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мъглявината Русалка е част от необичаен подклас останки от свръхнови

19 септември 2024 г. в 21:30
Последно: 19 септември 2024 г. в 20:01

Новите звезди се раждат от останките на мъртви звезди. Газообразният остатък от гравитационния колапс и последвалата гибел на много масивна звезда в нашия Млечен път е създал остатъка от свръхнова G296.5+10.0. Част от този остатък е мъглявината Русалка.

Известна още като мъглявината “Бета от Риби”, мъглявината Русалка е част от необичаен подклас останки от свръхнови, които са двустранни и почти кръгли.

Първоначално открита в рентгенови лъчи, нишковидната мъглявина е често изучаван източник и в радио- и гама-лъчи.

Синият ѝ цвят произхожда от двойно йонизирания кислород (OIII), докато тъмночервеният се излъчва от водороден газ.

Подобната на русалка форма на мъглявината се оказа полезна за измервания на междузвездното магнитно поле.

Снимката на мъглявината е публикувана в секцията Astronomy picture of the day (APOD), която е част от уебсайта на НАСА. В тази секция всеки ден се публикува различна снимка на небесно явление или космически обект с кратко обяснение, написано от астроном.