Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Марсоходът Curiosity снима Земята и Фобос за първи път от повърхността на Марс

19 септември 2024 г. в 20:00
Последно: 19 септември 2024 г. в 22:30

Марсоходът Curiosity изпрати на Земята може би едно от най-зрелищните изображения, правени някога от повърхността на Червената планета.

На кадъра на фона в пепелявото марсианско небе се вижда едновременно най-големият спътник, а до него – едва забележима е Земята.

Фобос, кръстен на древногръцкия бог на страха (постоянен спътник на бога на войната Арес), е по-големият от двата марсиански спътника.

И има изключително необичайна траектория: средното разстояние до повърхността на Марс е само около 6 хил. километра, което е 64 пъти по-малко от разстоянието от Земята до Луната. Никой друг познат на астрономите естествен спътник на планетата няма толкова близка орбита.

Точно по тази причина Фобос успява да направи близо три обиколки около Марс за ден и не е толкова трудно да го „хванете“ в обектива. Много по-трудно е това да се направи със Земята, която, гледана от повърхността на Червената планета, изглежда като много ярка звезда.

Въпреки това, Curiosity успя да направи този уникален кадър: за първи път двете космически тела се появяват на снимката заедно.

Снимките са създадени с помощта на Mast Camera или Mastcam, която е произвела цяла поредица на момента, в който Фобос се издига над хоризонта. Направените пет къси и 12 дълги кадъра предоставят драматична гледка към скалистия ръб на кратера Гейл, закриващ леко небето.

Земята и Фобос са в горния десен ъгъл, а от НАСА са увеличили фрагмента, в който двете космически тела почти се докосват, за да се види по-добре.

На всеки сто години Фобос се приближава до Марс с почти два метра. Астрофизиците са изчислили, че след 40-50 милиона години спътникът или ще се разбие в Червената планета, или ще бъде разкъсан на части от нейната гравитация. След това за определено време Марс ще има впечатляващи пръстени – такива, каквито сега се наблюдават на Сатурн и които, очевидно, е имала Земята преди 450 милиона години.