Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мисията „Поларис Дон“ стартира успешно

10 септември 2024 г. в 15:25
Последно: 10 септември 2024 г. в 15:26

На 10 септември американската космическа компания „СпейсЕкс“ изстреля успешно ракета Falcon 9, която изведе в ниска околоземна орбита космическия кораб „Крю Драгън“ с четиричленен екипаж на борда.

Така успешно стартира частната космическа мисия „Поларис Дон“, която е без аналог в момента в космическата история на света.

Ракетата носител излетя от площадка LC-39A, разположена в космическия център „Джон Ф. Кенеди“ в Кейп Канаверал (Флорида).

Поради метеорологичните условия в района на космодрума изстрелването се случи почти два часа по-късно от очакваното.

Първата степен на Falcon 9 беше използвана за четвърти път и се върна безопасно на Земята, кацайки на плаваща платформа в Атлантическия океан.

Корабът с астронавтите се отдели от втората степен на ракетата приблизително 12 минути след изстрелването.

На борда са бизнесменът Джаред Айзъкман (командир, който вече е летял в космоса на същия кораб на друга частна мисия през 2021 г.), пенсионираният летец от ВВС на САЩ Скот Потийт (пилот) и инженерите Гилис и Анна Менон.

Полетният план предвижда космическият кораб да прекара пет дни в космоса.

„Крю Драгън“ скоро ще навлезе в елиптична орбита с апогей от 1400 километра (повече от три пъти надморската височина на орбитата на МКС), която след около шест орбити ще бъде коригирана така, че най-отдалечената ѝ точка да бъде на около 700 километра от Земята – Нито един астронавт не е летял толкова далеч след края на лунната програма „Аполо“ през 1972 г.

Част от програмата ще бъде посветена на изучаването на въздействието на космическата радиация върху хората. Астронавтите също ще трябва да тестват лазерна междуспътникова комуникационна технология с помощта на устройства от сателитната интернет система Starlink, която „СпейсЕкс“ създава от няколко години.

Членовете на експедицията ще направят първото излизане в открития космос в историята на частната астронавтика, облечени в нови скафандри на „СпейсЕкс“.

Компанията на Илън Мъск планира да използва новите скафандри при полета до Марс.

Космическата разходка, ако се състои, ще бъде рекордна както по височина за околоземна орбита, така и по брой на участниците, ако приемем, че формално в нея ще участват всички членове на екипажа на кораба.

Още два полета са планирани за програмата „Поларис“ – и двете бъдещи мисии са финансирани и ръководени от Джаред Айзъкман.