Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Млечният път е по-древен, отколкото се смяташе

15 октомври 2024 г. в 19:10
Последно: 15 октомври 2024 г. в 17:12

Група звезди на повече от 13 милиарда години съставляват първичния диск, от който се е образувал Млечният път, твърдят учени. Астрономите са успели да реконструират първоначалната форма на диска на нашата галактика, която според тях е относително необичайна. Изследването е публикувано в списание Nature Astronomy, пише IFLScience.

Млечният път е спирална галактика с диаметър приблизително 100 хиляди светлинни години. Той не е гигантска галактика, но е по-голям от много галактики в местната Вселена. Достигнал е този размер в резултат на поглъщането на други галактики и техните звезди.

Използвайки космическия телескоп Gaia, астрономите са определили местоположението и движението на милиони звезди, които са част от клъстери, които някога са принадлежали на други галактики.

Историята на Млечния път може да бъде напълно разбрана чрез определяне на първоначалната структура на диска, от който се е развила галактиката, преди да погълне други галактики.

Това е трудно за определяне, защото най-древните звезди или вече са изчезнали, или са се смесили с популацията на по-нови звезди.

Авторите на ново изследване твърдят, че са успели да открият оригиналния диск на Млечния път чрез наблюдения на много стари звезди.

Астрономите са нарекли диска, който съдържа звезди на повече от 13 милиарда години, Pan-gu, на името на бога в китайската митология, създал небесата.

Смята се, че първите звезди във Вселената са възникнали приблизително 400 милиона години след Големия взрив, докато нашата Вселена е на 13,8 милиарда години.

Но тези звезди не са били част от галактики с добре организирана структура. По-скоро са били светещи обекти в сравнително аморфен междузвезден газ.

Смята се, че първоначалната структура на Млечния път се е появила преди 12,5 милиарда години. Но авторите на изследването твърдят, че това се е случило по-рано.

Според учените първоначалният диск на Млечния път е съдържал звезди с обща маса от 3,7 милиарда слънчеви маси, които са се образували с относително постоянна скорост в продължение на няколкостотин милиона години.

От тях само половината са оцелели и все още са в оригиналния диск. Но останалата обща маса на най-старите звезди е само 0,2% от настоящата маса на Млечния път.

Учените смятат, че пикът на звездообразуване в нашата галактика е настъпил преди 11 милиарда години, когато всяка година в Млечния път са се появявали звезди с обща маса от 11 слънчеви маси.

Това е доста необичаен път на развитие за галактики, които в крайна сметка стават подобни на нашата, казват астрономите.

Според астрономите повечето ранни галактики са се развили чрез сливане с други галактики, което е нарушило формирането на добре структурирани дискове. Но най-вероятно това не се е случило с Млечния път.