Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

На спътника на Плутон: Откриха въглероден диоксид и водороден пероксид

2 октомври 2024 г. в 12:05
Последно: 2 октомври 2024 г. в 12:07

Астрономите получиха нови данни за най-голямата луна на Плутон – Харон. С помощта на космическия телескоп „Джеймс Уеб“ те откриха на повърхността му следи от въглероден диоксид и водороден пероксид.

Предишни проучвания, включително от New Horizons през 2015 г., показаха, че повърхността на Харон е покрита със слой воден лед. Доскоро учените не можеха да определят какви химикали съдържа той.

Сега с помощта на „Джеймс Уеб“ са били разкрити спектрални характеристики на въглероден диоксид и водороден пероксид.

Тези резултати позволяват на учените да разберат по-добре историята на формирането и еволюцията на Харон.

Плутон е планета джудже, която обикаля в далечните покрайнини на Слънчевата система. Намира се на разстояние 3 млр. км от Слънцето. Средната температура на повърхността му е минус 232 градуса по Целзий.

Пет луни обикалят около Плутон: Харон, Стикс, Никс, Керберос и Хидра. Харон е най-голямата от тях.

Планетата и сателитът образуват „двоична система“, тоест те се въртят около точка в пространството между тях.

Диаметърът на Харон е около 1200 км. Предишни проучвания показват, че съдържа амоняк и големи количества въглеродни съединения. Смята се също, че Харон има криовулкани, области, които бълват лед вместо магма.

Съставът на Харон се различава от този на Плутон и други обекти отвъд орбитата на Нептун, които са доминирани от азотни и метанови ледове.

Учените предполагат, че въглеродният диоксид идва от ледената повърхност през пукнатини, които се появяват, когато спътникът се сблъска с астероиди. Водородният пероксид може да възникне от въздействието на радиацията върху водните молекули, пише Nature Communications.