Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

НАСА намери финансиране: Телескопът „Чандра“ ще продължи да функционира

28 август 2024 г. в 08:31
Последно: 28 август 2024 г. в 08:31

НАСА отбеляза 25 години от създаването на „Чандра“ по специален начин – като показа на света 25 от най-добрите, детайлни и красиви снимки, направени от рентгеновата обсерватория.

На 26 август 1999 г. обсерваторията „Чандра“ за първи път „отвори“ своята рентгенова оптика, за да заснеме Касиопея А, остатък от свръхнова, разположен на три хиляди парсека от Земята.

Така беше поставено началото на огромна изследователска работа, резултатите от която са 11 000 публикувани научни статии и 700 кандидатски дисертации, базирани на повече от 70 трилиона байта необработени данни.

Телескопът, наричан често „Окото на Космоса“, е извършил повече от 25 000 наблюдения на квазари, неутронни звезди, акреционни дискове и свръхнови.

Обектите, уловени от учените, варират от самата Касиопея А до мъглявината Орион. Астрономите наблюдаваха и структури извън Млечния път, включително галактически купове.

Телескопът многократно е обединявал усилия със свои „колеги“ като инфрачервено-оптичния „Хъбъл“, принадлежащ на Европейската космическа агенция „Нютон“.

Преди броени дни астрономи обявиха, че са постигнали важен напредък в разбирането за това как и кога свръхмасивна черна дупка консумира материал, използвайки именно нови данни от рентгеновата обсерватория „Чандра“ и обсерваторията „Нийл Герелс Суифт“, както и XMM-Newton на ESA.

Изследвана е била свръхмасивна черна дупка с около 50 милиона пъти по-голяма маса от тази на Слънцето, намираща се в центъра на галактика, разположена на около 860 милиона светлинни години от Земята.

Добрата новина е, че НАСА намери допълнително финансиране, което означава, че „Чандра“ ще продължи да функционира още много години.