Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Нереалистични ли са обещанията на Мъск, свързани с импланта Blindsight

31 юли 2024 г. в 19:00
Последно: 31 юли 2024 г. в 14:28

Учени от Вашингтонския университет установили, че обещанията на предприемача Илън Мъск относно кортикалния имплант Blindsight са нереалистични.

Резултатите от изследването им са публикувани в списание Scientific Reports.

Мъск твърди, че Blindsight ще може да надмине нормалното човешко зрение.

Проучването обаче показа, че това не е възможно, тъй като един електрод стимулира само един неврон и не представлява пиксел на изображението, както се очакваше.

За да проверят тази хипотеза, учените са създали изчислителен модел, който симулира работата на импланта с висока разделителна способност.

Моделът показва, че дори с 45 000 електрода, изображение с резолюция 45 хиляди пиксела би било размазано и едва разпознаваемо.

Това е така, защото в зрителния кортекс всеки неврон съобщава на мозъка за изображения в малък участък от пространството и възприемчивите полета на невроните се припокриват. И дори едно светлинно петно ​​стимулира комплекс от неврони.

Яснотата на изображението се определя не от размера или броя на отделните електроди, а от това как информацията се представя от хиляди неврони в мозъка.

По този начин създаването на имплант с висока разделителна способност изисква не само свързване на електроди към неврони в зрителния кортекс, но и пресъздаване на невронния код – сложният модел на активиране на много хиляди клетки.

Засега учените нямат идея как да намерят правилния невронен код на сляп човек.