Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Нещо странно се случва на Марс

12 септември 2024 г. в 21:00
Последно: 12 септември 2024 г. в 19:27

През последните 11 години марсоходът Curiosity е регистрирал осем пъти неочаквани краткотрайни емисии на метан, излизащи под повърхността на Червената планета. И всеки път излишъкът от метан изчезва в рамките на няколко месеца.

Предполага се, че причината за емисиите може да е необичайна форма на извънземен живот или неизвестна химическа реакция.

Във всеки случай нещо странно се случва на Марс, казва американският астрофизик Пол Сътър.

Той разглежда вероятните обяснения за мистерията на метана на Червената планета в статия за Space.

Метанът е най-простият въглеводород и е безцветен газ без мирис. Състои се от един въглероден атом и четири водородни атома. И двата химични елемента са разпространени във Вселената.

На Марс има много въглерод и той образува въглероден диоксид, който съставлява главно тънката атмосфера на Червената планета. На Марс също има много водород. Обикновено водородът често се свързва с други елементи в химични съединения. За да се появи метан, водородът трябва да е свободен.

На Земята свободният водород може да възникне от взаимодействието на вода със скали, богати на желязо и магнезий, и по-специално минерала оливин. Този минерал също е открит в големи количества на Марс.

При подходящи условия свободният водород реагира с въглероден диоксид, за да образува метан. Но за да се случи това на Марс, на планетата трябва да има течна вода.

Въпреки че някога на планетата е имало много вода, сега тя е пустинен и сух свят. Течна вода на Марс може да се намери само дълбоко под повърхността. Ако там наистина има вода, тя може да реагира с минерали и да освободи водород. След това водородът може да реагира с въглероден диоксид, за да произведе метан.

Но какво може да причинява внезапните изблици на метан, които марсоходът Curiosity засича?

Възможно е да има извънземен живот, но той да съществува дълбоко под повърхността. Той не може да оцелее чрез фотосинтеза, защото няма достатъчно светлина, и чрез кислород, защото на Марс има много малко от него. Следователно всеки потенциален живот на Червената планета е различен от живота, който познаваме на Земята.

Но на нашата планета има живи организми, които могат да бъдат подобни на „марсианците“. Те се наричат ​​метаногени – абсорбират водород и отделят метан. По този начин марсианските метаногени могат да произвеждат излишък от метан на Марс.

Вече е известно, че емисиите на метан на Червената планета са сезонни. В края на пролетта и началото на лятото марсоходът регистрира най-високите нива на метан в атмосферата. Като се има предвид, че много живи организми естествено реагират на сезонните промени, това може да е потвърждение, че на Марс съществува извънземен живот…