Експеримент показа поведението на хората няколко дни преди края на света
Учени изследваха как се държат хората в последните дни преди края на света. Резултатите се оказаха… напълно предвидими.
Няма нищо по-трудно от това да се изследва поведението на човечеството при апокалипсис.
Ако направиш експеримент преди края на света – резултатите няма да са реални. А ако го направиш след това – няма кой да ги прочете.
Но изследователите, чиито резултати са публикувани в сборника на 26-ата Международна конференция по World Wide Web Companion, намерили оригинално решение. Вместо реален апокалипсис, те използвали… видеоигра.
Виртуален апокалипсис
За своя експеримент учените избрали онлайн ролева игра. Проучването се провело по време на бета тест – етапът, в който играта все още не е напълно готова.
Играчите можели да изпълняват мисии, да изследват света, да се сражават и да повишават нивото си.
След 11 седмици обаче получили новината: сървърът ще бъде изтрит, а целият им прогрес – безвъзвратно изгубен.
Според учените това „унищожаване на света“ може да се разглежда като аналог на края на света в реалността, тъй като действията на участниците губят смисъл, когато всичко бъде заличено.
Така се създала възможност да се проучи дали хората ще се откажат от моралните си принципи, когато наближи апокалипсис.
Какво показаха данните
Екипът анализирал над 270 милиона записа от поведението на играчите – включително статистика за повишаване на нивата, изпълнение на задачи и взаимодействия между участниците.
Очаквало се играчите да се „разюздаят“ в последните дни… но се случило точно обратното.
Оказало се, че повечето хора останали мирни и спокойни, без съществени промени в поведението си. Само малък брой участници проявили антисоциално поведение, например започнали да убиват други играчи.
В същото време повечето спрели да се развиват – броят на изпълнените мисии и повишените нива рязко спаднал, тъй като нямало смисъл да се „усъвършенстват“ преди края.
Неочаквано мирен апокалипсис
Изводите на учените били изненадващо оптимистични. Когато хората (в случая – играчите) знаят, че краят е близо, те не губят човечността си. Дори напротив. При мнозина се засилило просоциалното поведение, а светът, макар и виртуален, станал по-мирен.
Любопитно е и друго: тези, които останали до края, били най-спокойните и лоялни участници.
А онези, които напуснали преждевременно, показвали повече агресия – сякаш липсата на привързаност ги освобождавала от отговорност.
Разбира се, учените признават, че експериментът се е провел във виртуална среда и не може напълно да се прилага към реалния свят. И все пак резултатите показват, че дори пред лицето на „края на света“ хората не се превръщат в чудовища.
Може би, напротив – откриват мира и човечността в себе си точно тогава, когато всичко е напът да изчезне.

