Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Опасност: Кислородът във водните басейни намалява

20 юли 2024 г. в 07:57
Последно: 22 юли 2024 г. в 13:26

Кислородът в атмосферата е жизненоважен за организмите на сушата, докато кислородът във водата е от съществено значение за водните екосистеми – както сладководни, така и морски.

Липсата на кислород във водата застрашава не само оцеляването на морските видове, но и милиони хора, които разчитат на морските и сладководни местообитания като на източници на храна и доходи. А сега всичко това е под заплаха, пише Science Alert.

В ново проучване на екип от Политехническия институт Rensselaer се казва, че нивата на кислород във водните екосистеми на Земята намаляват значително и бързо.

Учените предлагат да се добави деоксигенацията на водата към списъка с „планетарни проблеми“.

Очаква се учените да установят минималните прагове, в рамките на които човечеството все още може да оцелее.

И без този проблем списъкът е доста дълъг. В него вече влизат: промяната на климата; подкисляване на океана; изтъняване на стратосферния озон; намесата в глобалните цикли на флуорид и азот; нива на биоразнообразие; глобално използване на прясна вода; модификация на наземни системи; аерозолно натоварване; химическо замърсяване.

Според водещия автор на изследването, Кевин Роуз, сега трябва да добавим още една точка към този списък – загубата на разреден кислород.

Екипът, провел изследването, отбелязва, че достигаме до „критичните прагове“ за нивата на кислород във водните басейни на Земята с невероятна скорост и човечеството трябва да обърне внимание.

Снимка: Freepik

Може да има много причини за спад в концентрацията на кислород във водата.

Първо, по-топлите води просто не могат да задържат същото количество кислород като по-хладните води.

Второ, разтвореният кислород може да бъде изчерпан от водните организми по-бързо, отколкото може да бъде възстановен в глобалния цикъл. Имаме цъфтеж на водорасли и бактериален бум, причинен от притока на органични вещества, използвани в селското стопанство и торове.

Според най-лошия сценарий за планетата, кислородът толкова ще намалее, че микробите ще се задушат и ще умрат, причинявайки масово измиране. В същото време популации от микроби, които не се нуждаят от кислород, ще процъфтяват, хранейки се с изобилието от мъртъв органичен материал. Това ще доведе до т.нар. евтификация.

Трето, количеството кислород във водата може да намалее поради увеличаване на разликата в плътността между слоевете на водния стълб. Повърхностните води се затоплят по-бързо от дълбоките и топенето на лед ще намали повърхностната соленост на океаните. Колкото по-ясно са дефинирани тези слоеве, толкова по-малко движение ще има между тях.

Авторите на изследването смятат, че светът все още е в състояние да повлияе на ситуацията.

Изисква се намаляване на емисиите на парникови газове, намаляване на изтичането на хранителни вещества и добавяне на органичен въглерод. Смята се, че тези стъпки ще забавят процеса на деоксигенация на океана и може би дори ще успеят да го обърнат в полза на живота.

Искам да знам Процеси