Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Орбитален апарат на НАСА и японски спускаем модул си размениха сигнали

30 юли 2024 г. в 14:22
Последно: 30 юли 2024 г. в 14:22

Светлоотразителните устройства, известни като ретрорефлектори, са вид фар, който бъдещите астронавти на Луната могат да използват, за да определят местоположението си.

Те могат да помогнат и при откриването на космически кораби на повърхността на Луната. Могат да бъдат полезни и при определяне на по-точно място за кацане на астронавти или спускаеми апарати.

Орбиталният апарат на НАСА – Lunar Reconnaissance Orbiter, тества работата на един от ретрорефлекторите, който е инсталиран на японския спускаем апарат SLIM, пише Phys.

Lunar Reconnaissance Orbiter предаде лазерен лъч към малък ретрорефлектор, монтиран на борда на спускаемия модул SLIM. След което в орбита е изпратен сигнал-отговор.

Според НАСА обменът на лазерни лъчи е станал още през май тази година, когато Lunar Reconnaissance Orbiter е бил на височина 70 км над повърхността на Луната.

Това, че ретрорефлекторът, монтиран на модула SLIM, успя да отрази лазерната светлина и да я изпрати обратно в орбита, е голямо постижение за НАСА.

Американците монтираха светлоотразително устройство на японския модул, но то не се приземи според очакванията.

Ретрорефлекторите обикновено са прикрепени към горната част на спускаемите модули, което улеснява орбиталния апарат да изпрати лазерен лъч. SLIM обаче кацна настрани, ограничавайки способността за изпращане на сигнал.

Учените все пак успяха да определят желаното положение на Lunar Reconnaissance Orbiter в орбита, така че устройството да може правилно да улови лазерния сигнал.

Според специалистите шансовете за точно определяне на местоположението на SLIM модула с помощта на отразена лазерна светлина са били много ниски. Постигнатото показва, че ретрорефлекторите могат да работят във всяка една позиция.

НАСА вече изпрати общо 6 отразяващи устройства, необходими за навигация до Луната на борда на различни модули за кацане.

Те продължават работата си, въпреки че самите модули не са активни. Това важи и за модула SLIM, изстрелян към Луната през януари тази година.

Според учените, ретрорефлекторите не се нуждаят от енергия за захранване и няма нужда от поддръжка и следователно могат да работят на повърхността на Луната в продължение на десетилетия.

По този начин тези устройства могат да станат надеждни маяци за бъдещи мисии до Луната.