Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

От МКС изстреляха два наносателита

9 октомври 2024 г. в 18:47
Последно: 9 октомври 2024 г. в 16:49

Два американски наносателита бяха разположени в ниска околоземна орбита от Международната космическа станция.

И двата космически кораба са създадени от студенти от американски университети за провеждане на научни експерименти в открития Космос.

Едно от устройствата, CySat-1 (Cyclone Satellite 1), е малък кубичен спътник от 3 единици (10 cm × 10 cm × 34 cm), тежащ 2,8 kg. Той е оборудван с радиометър за събиране на данни от дистанционно наблюдение (ERS) за измерване на влажността на почвата.
Основните цели на CySat-1 са да открие и картографира разпределението на радиационния поток във времето.
Сателитът е разработен от студенти от държавния университет на Айова. Устройството ще тества възможността за използване на куб-сателити (cubesats) за събиране на данни от дистанционно наблюдение.

„След успешна демонстрация, тази технология може да се използва по различни начини в бъдеще, като например определяне на състава на астероиди за потенциален добив“, обяснява НАСА на своя уебсайт.

Вторият изстрелян сателит, DORA (Deployable Optical Receiver Aperture), също е куб-сателит от 3 единици. Разработен е от специалисти от университета в Аризона. Основната цел на устройството е да демонстрира нов широколентов оптичен приемо-предавател за космически комуникации, способен да предава данни със скорост 1 Gbit/s на разстояния от 5000 до 10 000 км. Проектът има за цел да разработи технологии за НАСА, които подобряват споделянето на информация, с особен акцент върху цислунарното пространство. Освен това сателитът носи полезен товар за радиоастрономически наблюдения.

И двата спътника пристигнаха на МКС на 6 август с товарния космически кораб Cygnus NG-21.

В допълнение към куб-сателитите той достави на орбиталния комплекс оборудване за превозни средства, материали за научни изследвания и доставки на екипажа с обща маса 3857 кг.

По време на полета „камионът“ имаше проблеми с двигателите, но това не му попречи безопасно да стигне до станцията и да се скачи с нея.

През април три експериментални японски куб-сателита бяха изстреляни от МКС. Първият от тях, CURTIS, е по същество голяма батерия с тестови инструменти, вторият, MicroOrbiter-1, е комуникационен демонстратор, а третият, KASHIWA, е научен сателит с две камери, радио инструмент и геомагнитен сензор.