Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

От „СпейсЕкс“ обявиха любопитен полет в полярна орбита (видео)

13 август 2024 г. в 17:56
Последно: 13 август 2024 г. в 17:56

Американската компания „СпейсЕкс“ продължава активно да развива сферата на частните пилотирани космически полети.

В края на август тя възнамерява да осъществи мисията Polaris Dawn, по време на която астронавти ще излязат в открития космос.

А сега компанията на Мъск обяви полет на четиричленен екипаж в полярна орбита.

Планът на мисията Fram2 предвижда изстрелването на кораба Crew Dragon в космоса с ракета носител Falcon 9. То ще бъде последвано от влизане в 450-километрова полярна орбита с наклон 90° спрямо екваториалната равнина.

Точните дати все още не са обявени, но става въпрос за края на 2024 г.

Мисията носи името на норвежката шхуна Fram, на която известните полярни изследователи Фритьоф Нансен, Роалд Амундсен и Ото Свердруп са направили своите експедиции до полюсите в края на XIX и началото на XX век.

Екипажът на Fram2 включва китайско-малтийския бизнесмен Чун Уанг (командир на мисията); норвежкия режисьор на документални ленти Янике Микелсен (командир на кораба); австралийския полярен изследовател Ерик Филипс (пилот) и германския изследовател по роботика Рабеа Роге (специалист).

Всички те ще летят за първи път в космоса. Очаква се мисията да продължи от 3 до 5 дни.

Благодарение на наклона на избраната орбита екипажът на Fram2 ще може да наблюдава полярните региони на Земята през прозрачен купол.

Научната програма на мисията включва наблюдения на атмосферното явление STEVE (Strong Thermal Emission Velocity Enhancement), което беше открито през 2017 г.

STEVE изглежда като дълги, ярки ивици в небето, чието естество все още е въпрос на дебат сред учените.

Членовете на екипажа на Fram2 ще направят и първата рентгенова снимка на човек в космоса.

Към днешна дата „СпейсЕкс“ е изпълнила успешно четири частни мисии с екипаж на Crew Dragon. Те включват един орбитален полет (Inspiration4) и три туристически мисии до МКС в сътрудничество с Axiom Space.

От края на 2020 г. корабите на SpaceX редовно транспортират постоянни членове на екипажа до и от станцията.