Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Отдалечени шотландски острови могат да разрешат голяма загадка

16 август 2024 г. в 21:30
Последно: 16 август 2024 г. в 18:32

Група шотландски острови може да помогне за разрешаването на една от най-големите мистерии на нашата планета, твърдят учени.

Островите Гарвелах край западното крайбрежие на Шотландия са най-доброто свидетелство за навлизането на Земята в най-големия ледников период преди около 720 милиона години.

Голямото замръзване, обхванало почти цялото земно кълбо в две фази в продължение на 80 милиона години, е известно като Snowball Earth (Снежната топка Земя). След този период се появяват първите животински видове, пише Би Би Си.

Всички доказателства, свързани с периода на замръзването, скрити в скалите, са били заличени. С изключение на тези на островите Гарвелах.

Изследователите се надяват, че островите ще разкрият защо Земята е била в такова екстремно ледено състояние за толкова дълго време и защо то и било необходимо, за да се появи сложен живот.

Слоевете скали могат да се разглеждат като страници от историческа книга – всеки слой съдържа подробности за състоянието на Земята в далечното минало.

Ново проучване, направено от изследователи от Университетския колеж в Лондон, разкрива, че островите Гарвелах по някакъв начин са се запазили невредими. Това може да е единственото място на Земята, където има подробен запис за това как планетата ни е навлязла в един от най-катастрофалните периоди в историята. Очаква се също учените да разберат и как Земята се е размразила и как се е зародил животът след това.

С времето континентите са се преместили. Милиони години назад Шотландия се е намирала на юг от екватора и е имала тропически климат. Островите са необитаеми, с изключение на екип от учени, които работят в самотната сграда на главния остров. Наблизо има и руини на келтски манастир от VI век.

Пробивът е направен от докторанта на проф. Шийлд, Елиас Руген, чийто резултати са публикувани в Journal of the Geological Society of London.

Елиас е първият, който датира скалните слоеве и ги идентифицира като от критичния период, който липсва при всички други скални образувания във всички други части на света.

Процеси