Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Откриха начин да спрат разпространението на маларията

27 август 2024 г. в 09:50
Последно: 27 август 2024 г. в 08:29

Европейски молекулярни биолози направиха пробив в изследването на Plasmodium falciparum, откривайки гени, които играят ключова роля в определянето на пола на паразитите.

Откритието може да доведе до създаването на нови лекарства, които да нарушат цикъла на предаване на маларията от човек на комар. И евентуално да забавят разпространението на болестта.

Учени от Стокхолмския университет са открили, че генното семейство ApiAP2 играе решаваща роля при определянето на пола на Plasmodium falciparum, причинителят на маларията.

Тези гени контролират образуването на гаметоцити, половите форми на Plasmodium, отговорни за предаването на инфекцията от заразени хора на маларийни комари.

Откритието позволява на изследователите да идентифицират ключови участъци от ДНК, които контролират мъжките и женските клетки за развитие на Plasmodium. Това отваря нови възможности за създаване на лекарства за предаване на болестта.

„Нашите експериментални данни ни позволиха да свържем няколко гена от семейството ApiAP2 с процеса на определяне на пола в Plasmodium“, коментира Йохан Анкърклев, доцент в Стокхолмския университет.

Изследователите наблюдават промени в генната активност в клетките на Plasmodium falciparum по време на образуването на гаметоцити, които съществуват в две форми: незрели женски полови клетки – макрогаметоцити, и незрели мъжки полови клетки, наречени микрогаметоцити.

Тези клетки се сливат в тялото на комара, за да образуват спорозоити, които постъпват в кръвта, а след това и в слюнчестите злези на насекомото. И стават причина за заразяване.

Дешифрирането на геноми и анализирането на генната активност в хиляди новообразувани гаметоцити е позволило на учените да открият, че по време на тяхното образуване се активират гени от семейството ApiAP2, които от своя страна контролират функционирането на други участъци от ДНК на Plasmodium.

Изследователите са идентифицирали няколко ключови гена, включително AP2-O2 и AP2-G5, които играят важна роля за развитието на половите клетки. Тези данни могат да осигурят основата за разработването на нови стратегии за контрол на маларията, насочени към прекъсване на сексуалното развитие на Plasmodium.

Изследването открива нови перспективи в борбата срещу маларията, една от най-опасните инфекции, която застрашава здравето на милиони хора по света.