Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Откриха нов вид птицеподобни динозаври в Монголия

22 юли 2024 г. в 17:30
Последно: 22 юли 2024 г. в 16:28

Палеонтолози от Националния университет в Сеул, Южна Корея, и Монголската академия на науките откриха неизвестен досега птицеподобен динозавър.

Става въпрос за троодонтид, открит във формацията Baruun Goyoot – геоложка формация в пустинята Гоби, Южна Монголия. Досега там не са били откривани троодонтиди. Новият вид Harenadraco prima запълва тази „объркваща“ празнина, казват експертите.

Авторите описват динозавъра, който се оказа не само неизвестен досега вид, но и нов род от семейството, в Journal of Vertebrate Paleontology.

Harenadraco primа е живял преди около 71-72 милиона години през периода късна креда.

Това е троодонтид от семейството на на тероподите – месоядни динозаври, които са се придвижвали на два крака.

Троодонтидите се считат за най-подобните на птици тероподи. Те са сравнително малки, варират от 50 см до 2,5 метра дължина, и пернати, с големи очни орбити и дълги задни крайници. Имат асиметрични метатарзали (средната част на стъпалото между тарзуса и пръстите на краката) и разширен, силно извит нокът на втория пръст.

Преди това са открити в Северна Америка, Азия и Европа.

Палеонтолозите са изследвали намерения непълен скелет от фрагменти от задните крайници, тазовия пояс и няколко други кости. Според анализ на вкаменелости, откритият Harenadraco prima е бил дълъг около метър приживе, с леко телосложение, като другите му роднини.

Изследователите обаче са установили, че тарзалните му кости на ходилото са различни – изключително гъвкави. Подобна структура преди е била открита само при филовенатора, малък, грациозен, бързо тичащ троодонтид.

„Това също предполага висока гъвкавост, която може да е адаптация на Harenadraco prima към среда, в която потенциалната му плячка, като бозайници и хищници (които биха могли да я изядат) като еудромеозаври, вероятно са били пъргави“, пишат палеонтологът от Сеулски университет Sungjin Lee National и неговите колеги, съавтори на изследването.