Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Откриха стволови клетки в морската анемония Nematostella vectensis

22 август 2024 г. в 10:30
Последно: 22 август 2024 г. в 09:43

Биолози от Виенския университет са открили стволови клетки в морската анемония Nematostella vectensis, които са източникът на безсмъртието на това същество. Резултатите от изследването са публикувани в списание Science Advances.

Известно е, че актинията Nematostella vectensis има висока способност за регенерация: размножава се чрез пъпкуване и не показва видими признаци на стареене.

Изследователите обаче все още не са успели да идентифицират стволови клетки в тези животни.

Използвайки метод, наречен геномика на отделни клетки, учените са анализирали транскриптоми – набори от транскрипти, които пренасят информация от ДНК до местата за синтез на протеини.

Били са идентифицирани уникални профили на транскриптоми, показващи потенциални стволови клетки. Анализът на генната експресия е помогнал да бъде определено, че тези клетки са способни да се диференцират в нервни и жлезисти клетки, което потвърждава тяхната природа.

Идентифицираните стволови клетки имат силно запазени гени, които при хората обикновено са активни само по време на образуването на яйцеклетки и сперма.

При морските анемонии и други видове тези гени придават регенеративна способност на високо ниво, която им позволява да избегнат стареенето.

Те включват nanos и piwi гени. Учените са блокирали гена nanos2 с помощта на молекулярни ножици CRISPR и са доказали, че без него спира нормалното образуване на полови клетки в морските анемонии.

Подобна картина се наблюдава и при по-далечно родствени животни, което доказва появата на генни функции преди около 600 милиона години.